Trh léků je spotřebitelsky komplikovaný
Trh léků a zvláště kategorie tzv. volně prodejných léků (OTC) je z hlediska sledování spotřeby poměrně komplikovaný a interpretovat některá data není jednoduché. Problematický je fakt, že stejné potíže lze léčit různými kategoriemi léků, že některé přípravky napomáhají v léčbě řady zcela odlišných chorob, jiné jsou sice z kategorie OTC, ale zároveň je možné získat je i na předpis, že každý výzkum pracuje s trochu odlišnými kategoriemi apod.
S vědomím těchto komplikací pak lze říci, že za OTC se v České republice ročně utratí asi 22 eur na osobu, což je sice po Polsku druhá nejvyšší hodnota, avšak průměr EU je asi o 15 eur vyšší (viz grafy Infopharm). Vysoké útraty v Polsku mají své vysvětlení v nastavení tamního trhu a malou spoluúčastí státu. Jeden z často opakovaných mýtů říká, že spoluúčast pacienta je česká specialita, nicméně není tomu tak a např. v USA v roce 2001 narostla tato část preskripčního trhu téměř o pětinu, zatímco prodej volně prodejných léků spíše stagnoval. Ostatně jedná se o celosvětový trend, kdy růst trhu léků na předpis výrazně předbíhá růst trhu OTC.
Při pohledu na světový vývoj jednotlivých segmentů OTC je zřejmé, že nejvyšší sezónní závislost vykazují léky na nachlazení a chřipková onemocnění, naopak jistotou je segment léků proti bolesti.
Pokud se podíváme do České republiky, kde trh dlouhodobě monitoruje mezinárodně působící společnost IMS Health, pak z hlediska obratu jsou nejsilnějšími kategoriemi OTC léky proti bolesti, vitamíny a léky na chřipkové stavy a nachlazení. Obraty prvních dvou skupin se pomalu šplhají ke 2 mld. korun ročně, protichřipková skupina pak vlivem absence epidemie po tři roky stagnuje na úrovni asi 1,3 mld. Kč.
Dlouhodobé šetření společnosti Median pak potvrzuje mínění z farmaceutického oboru, že lidé při nákupu nejvíce dají na doporučení lékaře, s velikým odstupem na vlastní zkušenost a třetím nejvýznamnějším faktorem je doporučení lékárníka. Úplně na posledním místě se ocitá reklama, avšak zkušenosti z praxe, stejně jako měřitelné prodejní výsledky, dokazují pravý opak. Ostatně stačí se podívat na desítku nejprodávanějších léků na chřipkové stavy. Těžko mezi nimi hledat nějaký, který nepodporuje reklama. n bob
Co já jen doporučím? Školení lékárníků je základní marketingový nástroj.
Meziroční vývoj světového trhu s léky podle úhrady
v hodnotových %
Zdroj: Infopharm
Vývoj českého OTC trhu v největších kategoriích
v milionech balení
Zdroj: IMS Health
Vývoj českého OTC trhu v největších kategoriích
v milionech Kč
Zdroj: IMS Health
Kolik balení kupujete v průměru za jeden měsíc
v % uživatelů
Zdroj: MML, Median, 21. 1. 2002—15. 9. 2002
Koupil jste v posledních 12 měsících léky proti:
v tisících obyvatel
Zdroj: MML, Median, 21. 1. 2002—15. 9. 2002
Regionální meziroční vývoj trhu s léky v roce 2001
v hodnotových %
Zdroj: Infopharm
Meziroční vývoj trhu s léky v základních segmentech
v roce 2001 v %
Zdroj: Infopharm
Výdaje za volně prodejné léky v postkomunistických zemích
v roce 2001 — euro/os./rok
Zdroj: Infopharm
Na základě čeho se rozhodujete při nákupu léků / léčiv?
v % respondentů
Zdroj: MML, Median, 21. 1. 2002—15. 9. 2002
Top 10 výrobců ve skupině „kašel, rýma, nachlazení“ |
rok 2000 | rok 2001 | rok 2002 |
IVAX CR | IVAX CR | IVAX CR |
GLAXOSMITHKLINE | BOEHRINGER I | LECIVA PRAHA |
BOEHRINGER I | GLAXOSMITHKLINE | GLAXOSMITHKLINE |
PFIZER | PFIZER | PFIZER |
BOOTS HEALTHCARE | BOOTS HEALTHCARE | BOEHRINGER I |
MEUSELBACH | MEUSELBACH | NOVARTIS CON.HEALT |
NOVARTIS CON.HEALT | NOVARTIS CON.HEALT | MEUSELBACH |
BOIRON | KRKA | BOOTS HEALTHCARE |
KRKA | LECIVA PRAHA | KRKA |
Top 10 produktů ze skupiny „kašel, rýma, nachlazení“ |
rok 2000 | rok 2001 | rok 2002 |
trh celkem: 1207 mil. Kč | trh celkem: 1360 mil. Kč | trh celkem: 1299 mil. Kč |
BROMHEXIN | BROMHEXIN | BROMHEXIN |
MUCOSOLVAN | MUCOSOLVAN | OLYNTH |
COLDREX | OLYNTH | MUCOSOLVAN |
OLYNTH | COLDREX | COLDREX |
NASIVIN | STREPSILS | MODAFEN |
SEPTOLETE | SEPTOLETE | SANORIN |
STREPSILS | MODAFEN | STREPSILS |
OSCILLOCOCCINUM | NASIVIN | NASIVIN |
NUROFEN STOPGRIP | SANORIN | SEPTOLETE |
Top 10 produktů ze skupiny „kašel, rýma, nachlazení“ |
rok 2000 | rok 2001 | rok 2002 |
24,6 mil. balení celkem | 27,4 mil. balení celkem | 25 mil. balení celkem |
MUCOSOLVAN | BROMHEXIN | BROMHEXIN |
BROMHEXIN | MUCOSOLVAN | MUCOSOLVAN |
OLYNTH | OLYNTH | OLYNTH |
STOPTUSSIN | SANORIN | SANORIN |
SANORIN | STOPTUSSIN | STOPTUSSIN |
SEPTOLETE | MODAFEN | NASIVIN |
NASIVIN | NASIVIN | COLDREX |
DITUSTAT | SEPTOLETE | MODAFEN |
COLDREX | DITUSTAT | AMBROBENE |
Podobné zprávy


Mohou značky růst i v dobách inflace?


Koncept Bernard Pubu slaví deset let, pivovar otevře nové bary v Litvínově a Vyškově


Správná edukace je v kryptu zásadní, říká Jan Kočenda z Trezoru

