Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Marketing

Trh léků je spotřebitelsky komplikovaný

Redakce MAM17. 2. 20031. 7. 2019

Trh léků a zvláště kategorie tzv. volně prodejných léků (OTC) je z hlediska sledování spotřeby poměrně komplikovaný a interpretovat některá data není jednoduché. Problematický je fakt, že stejné potíže lze léčit různými kategoriemi léků, že některé přípravky napomáhají v léčbě řady zcela odlišných chorob, jiné jsou sice z kategorie OTC, ale zároveň je možné získat je i na předpis, že každý výzkum pracuje s trochu odlišnými kategoriemi apod.
S vědomím těchto komplikací pak lze říci, že za OTC se v České republice ročně utratí asi 22 eur na osobu, což je sice po Polsku druhá nejvyšší hodnota, avšak průměr EU je asi o 15 eur vyšší (viz grafy Infopharm). Vysoké útraty v Polsku mají své vysvětlení v nastavení tamního trhu a malou spoluúčastí státu. Jeden z často opakovaných mýtů říká, že spoluúčast pacienta je česká specialita, nicméně není tomu tak a např. v USA v roce 2001 narostla tato část preskripčního trhu téměř o pětinu, zatímco prodej volně prodejných léků spíše stagnoval. Ostatně jedná se o celosvětový trend, kdy růst trhu léků na předpis výrazně předbíhá růst trhu OTC.
Při pohledu na světový vývoj jednotlivých segmentů OTC je zřejmé, že nejvyšší sezónní závislost vykazují léky na nachlazení a chřipková onemocnění, naopak jistotou je segment léků proti bolesti.
Pokud se podíváme do České republiky, kde trh dlouhodobě monitoruje mezinárodně působící společnost IMS Health, pak z hlediska obratu jsou nejsilnějšími kategoriemi OTC léky proti bolesti, vitamíny a léky na chřipkové stavy a nachlazení. Obraty prvních dvou skupin se pomalu šplhají ke 2 mld. korun ročně, protichřipková skupina pak vlivem absence epidemie po tři roky stagnuje na úrovni asi 1,3 mld. Kč.
Dlouhodobé šetření společnosti Median pak potvrzuje mínění z farmaceutického oboru, že lidé při nákupu nejvíce dají na doporučení lékaře, s velikým odstupem na vlastní zkušenost a třetím nejvýznamnějším faktorem je doporučení lékárníka. Úplně na posledním místě se ocitá reklama, avšak zkušenosti z praxe, stejně jako měřitelné prodejní výsledky, dokazují pravý opak. Ostatně stačí se podívat na desítku nejprodávanějších léků na chřipkové stavy. Těžko mezi nimi hledat nějaký, který nepodporuje reklama. n bob
Co já jen doporučím? Školení lékárníků je základní marketingový nástroj.


Meziroční vývoj světového trhu s léky podle úhrady
v hodnotových %

Zdroj: Infopharm
Vývoj českého OTC trhu v největších kategoriích
v milionech balení

Zdroj: IMS Health
Vývoj českého OTC trhu v největších kategoriích
v milionech Kč

Zdroj: IMS Health
Kolik balení kupujete v průměru za jeden měsíc
v % uživatelů

Zdroj: MML, Median, 21. 1. 2002—15. 9. 2002
Koupil jste v posledních 12 měsících léky proti:
v tisících obyvatel

Zdroj: MML, Median, 21. 1. 2002—15. 9. 2002
Regionální meziroční vývoj trhu s léky v roce 2001
v hodnotových %

Zdroj: Infopharm
Meziroční vývoj trhu s léky v základních segmentech
v roce 2001 v %

Zdroj: Infopharm
Výdaje za volně prodejné léky v postkomunistických zemích
v roce 2001 — euro/os./rok

Zdroj: Infopharm
Na základě čeho se rozhodujete při nákupu léků / léčiv?
v % respondentů

Zdroj: MML, Median, 21. 1. 2002—15. 9. 2002
Top 10 výrobců ve skupině „kašel, rýma, nachlazení“
rok 2000rok 2001rok 2002
IVAX CRIVAX CRIVAX CR
GLAXOSMITHKLINEBOEHRINGER ILECIVA PRAHA
BOEHRINGER IGLAXOSMITHKLINEGLAXOSMITHKLINE
PFIZERPFIZERPFIZER
BOOTS HEALTHCAREBOOTS HEALTHCAREBOEHRINGER I
MEUSELBACHMEUSELBACHNOVARTIS CON.HEALT
NOVARTIS CON.HEALTNOVARTIS CON.HEALTMEUSELBACH
BOIRONKRKABOOTS HEALTHCARE
KRKALECIVA PRAHAKRKA
Tabulka 1

Top 10 produktů ze skupiny „kašel, rýma, nachlazení“
rok 2000rok 2001rok 2002
trh celkem: 1207 mil. Kčtrh celkem: 1360 mil. Kčtrh celkem: 1299 mil. Kč
BROMHEXINBROMHEXINBROMHEXIN
MUCOSOLVANMUCOSOLVANOLYNTH
COLDREXOLYNTHMUCOSOLVAN
OLYNTHCOLDREXCOLDREX
NASIVINSTREPSILSMODAFEN
SEPTOLETESEPTOLETESANORIN
STREPSILSMODAFENSTREPSILS
OSCILLOCOCCINUMNASIVINNASIVIN
NUROFEN STOPGRIPSANORINSEPTOLETE
Tabulka 2

Top 10 produktů ze skupiny „kašel, rýma, nachlazení“
rok 2000rok 2001rok 2002
24,6 mil. balení celkem27,4 mil. balení celkem25 mil. balení celkem
MUCOSOLVAN BROMHEXIN BROMHEXIN
BROMHEXIN MUCOSOLVAN MUCOSOLVAN
OLYNTH OLYNTH OLYNTH
STOPTUSSIN SANORIN SANORIN
SANORIN STOPTUSSIN STOPTUSSIN
SEPTOLETE MODAFEN NASIVIN
NASIVIN NASIVIN COLDREX
DITUSTAT SEPTOLETE MODAFEN
COLDREX DITUSTAT AMBROBENE
Tabulka 3

Zavřít reklamu

Francie by ráda měla zpravodajskou stanici na způsob CNN

Starší článek

Vydavatelství Hachette Filipacchi opět s Mediaprintem

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Unsplash.com

Mohou značky růst i v dobách inflace?

Česká republika zažívá nejvyšší inflaci od roku 1993. Lidé mají hlouběji do kapsy a značky jsou už poněkolikáté za posledních dvacet let v extrémně těžké…
11. 8. 202211. 8. 2022
Marketing

Koncept Bernard Pubu slaví deset let, pivovar otevře nové bary v Litvínově a Vyškově

První Bernard Pub otevřel před deseti lety v Jeseniově ulici v Praze. Síť franšízových podniků se od té doby postupně rozšiřuje, aktuálně jich je otevřeno…
5. 8. 20224. 8. 2022
Marketing

Správná edukace je v kryptu zásadní, říká Jan Kočenda z Trezoru

Poptávka značně narostla, Češi patří mezi krypto nadšence, říká šéf marketingu českého výrobce světoznámé hardwarové peněženky Trezor Jan Kočenda.
5. 8. 20225. 8. 2022
Marketing

ČEZ zpřístupňuje VR prohlídku Temelína celému světu

Jaderná elektrárna Temelín spustila už loni ve svém Infocentru prohlídku ve virtuální realitě ReakTour, která si rychle získala velkou popularitu. Nyní je…
5. 8. 20225. 8. 2022
Reklama
FM banner srpen 300x250

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

Novým CEO MultiSport Benefit je Miroslav Rech
Romana Jourdren vede obchod společnosti Orkla Foods

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.