Prosadí se nový Manuál?

10. 2. 2003 00:02

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Fajn rádio si novým partnerstvím s Enterprise Esports otvírá dveře do gamingu

Fajn rádio z mediální skupiny Media Bohemia se v marketingu dlouhodobě zaměřuje na spolupráci s influencery a tiktokery z různých oblastí. Nyní prostřednictvím Enterprise Esports vstupuje do oblasti esportu a bude oslovovat milovníky gamingu.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

APRA vyrazila na komunikační trh s novými metodickými postupy pro řízení vztahů s agenturami. Chytí se ostaní asociace? A co klienti?
Asociace PR agentur (APRA) se nechala inspirovat zkušenostmi z trhu ve Velké Británii a vydala tzv. Manuál neboli Jednotné metodické postupy pro vyhledávání a výběr agetnury a řízení vzájemných vztahů. V Británii tento Manuál společně vypracovaly všechny významné profesní organizace z oboru komerčních komunikací a z řad klientů. Jsou mezi nimi Direct Marketing Association, Institute of Practitioners in Advertising, Incorporated Society of British Advertiser, The Public Relations Consultants Association a další. „Jedná se o poměrně rozsáhlý, asi stostránkový, dokument, který se komplexně zabývá optimalizací, vyšší efektivitou a profesionalitou vztahu agentury a klienta. APRA při přípravě vycházela z druhé aktualizované verze anglického dokumentu. Přeložila jej do českého jazyka a provedla nutné jazykové úpravy. Následně jsme kontaktovali ostatní profesní organizace a seznámili je s obsahem dokumentu, cíli a dalšími plánovanými kroky,“ říká Luděk Kraus, výkonný ředitel APRA.
Manuál nabízí např. řešení deseti základních otázek, které byste měli zvážit, než se rozhodnete změnit agenturu, a deset pravidel, jak postupovat při výběru nové agetnury. Tato navržená pravidla podle slov Luďka Krause nechce APRA ani další signatáři nikomu vnucovat. „Ve Velké Británii se také jedná pouze o doporučení. Určitě hodně půjde o vysvětlování a otevřenou diskusi.“ Nyní je dokument ve stadiu připomínek, kdy každá zúčastněná asociace může navrhnout textové změny, o kterých se bude později diskutovat.
V minulosti ale proběhlo již několik takovýchto iniciativ. Buď se na ně zapomnělo, nebo skončily někde „pod stolem“. „Smyslem Manuálu je, aby výsledná podoba dokumentu byla opravdovým společným názorem klientů a komunikačního průmyslu. Poznání, že v případě této iniciativy nejde o souboj, ale o vzájemnou, oboustranně prospěšnou spolupráci, bude nejlepší zárukou a důvodem k ,nezapadnutí‘. Podpora dalších profesních organizací je dostatečným signálem důvěry ve smysluplnost a přínos projektu,“ optimisticky reaguje Luděk Kraus. n rač
Manažerský souhrn Manuálu
je umístěn na www.mam.cz

v rubrice Kodexy, stanovy
Prosadí se nový Manuál?

jak to bude u nás? Ve Velké Británii se k pravidlům výběru a vztahu s agenturami připojily všechny významné asociace.



Zeptali jsme se…
Připojíte se k signatářům Manuálu a budete jej prosazovat?
Tomáš Hájek,
výkonný ředitel
Asociace direct marketingu a zásilkového obchodu
Členové asociace dokument studují. Rozhodnutí o připojení či nepřipojení bude známo za několik týdnů. Celý dokument považuji za přehledný informační a inspirativní materiál. Výrazný dopad na reklamní/marketingový trh neočekávám, ale i malé změny mohou být užitečné.
Jan Levora,
výkonný ředitel
České sdružení pro značkové výrobky
Tento Manuál je českým překladem společného dokumentu britských asociací z července roku 2002 a jedná se o další v dlouhé řadě podobných materiálů, které se v ČR v poslední době objevily — nedávno manuál AKA „Doporučený postup při výběru komunikační agetnury“ nebo naposledy tento týden materiál „Guidelines for Effective Advertiser/Agency Compensation Agreements“, který zpracovaly asociace zadavatelů reklamy a reklamních agentur ve Spojených státech. Ohlasy zadavatelů reklamy z řad členů ČSZV na podobné materiály jsou minimální, což může mít různé důvody. Jedním z nich je určitě zkušenost, že většina členů představuje velké mezinárodní společnosti, které si nevybírají agentury lokálně, ale centrálně pro všechny země působení, s důrazem na dlouhodobý charakter spolupráce. V případě, že ve vztazích s takovou agenturou vzniknou problémy, neřeší se to obvykle výběrovým řízením, ale spíše hledáním a odstraňováním příčin.
Pavel Brabec,
prezident
Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace
AČRA MK se připojila k této aktivitě již v listopadu minulého roku. Celou problematiku jsme navzájem konzultovali s AKA a samozřejmě i s APRA. Metodické postupy — tak jak jsou v tomto materiálu zpracovány — jsou jen logickým krokem, který poměrně přesně formuluje vztahy mezi klientem a agenturou.
Čekal jsem větší reakci ze strany zadavatelů. Jich se přece tento problém týká velmi živě. Obě strany by měli mít zájem na vytvoření takových norem vzájemných vztahů, které budou profesionální a jasné. Nemám rád mlhu, která se často v české reklamní kotlině povaluje…
Jiří Mikeš,
ředitel
Asociace komunikačních agentur
Ano, připojíme se. Co je dobré pro Spojené království, je dobré i pro české komerční komunikace. A pak také proto, že stávající návod AKA je zcela v souladu s propozicí. Nemusíme v něm měnit ani jednu řádku. Chce to pouze jazykovou úpravu. Výstižnější překlad. Jinak nic. Naši zadavatelé si však doposud nevytvořili společnou střechu. Takže se pod návrh nepodepíší. Dobrou zprávou nicméně je, že ČSZV návrh podpoří u svých členů. Never ending story pokračuje. Stejně jako vstup do EU. Měl by přinést více standardu i do vztahů mezi agenturou a klientem.  n


Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení