Pivo s unikátně vybroušenou reklamou

24. 2. 2003 00:02

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Fajn rádio si novým partnerstvím s Enterprise Esports otvírá dveře do gamingu

Fajn rádio z mediální skupiny Media Bohemia se v marketingu dlouhodobě zaměřuje na spolupráci s influencery a tiktokery z různých oblastí. Nyní prostřednictvím Enterprise Esports vstupuje do oblasti esportu a bude oslovovat milovníky gamingu.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Reklamy na pivo nemusí mít vždy přibalený vtip nebo historické poselství. Když jako první použijete kombinaci nejmodernějších technologií, máte rázem na světě unikátní spot.

n Zuzana Janovská
Konkrétně hovoříme o Davidu Wynn-Jonesovi a reklamě na pivo Granát, jež patří do rodiny Staropramen. Agentura Mark/BBDO vybrala čistokrevného Walesana Davida Wynn-Jonese (produkční společnost Filmservice Productions), který sice reklamy režíruje teprve sedm let, ale na nasvícení nápojů a potravin již pracuje více než šestnáct let. Ten navrhl speciální postup při natáčení a použití nejmodernějších přístrojů, které dosud v reklamě takového druhu nebyly použity.
O jakou technologii se konkrétně jedná a v čem je její jedinečnost?
Pro toto natáčení jsem se rozhodl zkombinovat použití „high speed“ digitální videokamery Phantom V5.0 Video a rychloběžné filmové kamery Photo-Sonics 16 mm, která zvládá 400 až 2000 obrázků za vteřinu. Normální rychlost je 25 obrázků za vteřinu, takže tato kamera dokáže snímat mnohokrát rychleji. Pro efekt pomalého pohybu, kdy si každý může vychutnat detail jednotlivé kapky piva, jsem zvolil rychloběžnou videokameru Phantom V5.0, která umí snímat záběr až 20 tisíc framu za vteřinu, což je ovšem pro normální filmové účely zpomalení nad hranicí použitelnosti. U některých záběrů pohybu piva byl problém se zaznamenáním bílé barvy pěny na videu, proto se točily rychloběžnou filmovou kamerou Photo-Sonics 16 mm. Ta umí zachytit i věci, které lidské oko nevidí, v tom je ta krása vysokorychlostní kamery, je to něco unikátního. Velkou výhodou digitální rychloběžky je cena, protože takové natáčení je levnější než natáčet na film. Při použití 35mm filmu by váš rozpočet musel být okolo 10 tisíc liber (cca 480 tis. Kč), tuto kameru si můžete vypůjčit za 800 liber a točíte na hard disk.
Má tato kamera vůbec nějaké nevýhody, proč ji tedy nepoužívají všichni?
Phantom se nehodí k natáčení všeho. Klasický film dokáže rozlišit barvy a kontrasty, což Phantom neumí. To znamená, že jej můžete použít jen pro věci, kde se vyskytuje jeden tón barvy, širší spektrum barev není schopen rozlišit. Když nafilmujete třeba mléko a jahody, nebude to vidět, protože kamera to špatně barevně rozliší. A proč ji nepoužívají všichni? No, je třeba sledovat nové trendy, což mě baví. Říkal jsem si, že pro tento typ pivní reklamy by byla kamera Phantom nejlepší, tak jsem to navrhl.
Nikdy předtím jste tedy tuto technologii ve spotu nepoužil?
Ne, je to i moje premiéra, vysoce kvalitní kamera byla takto ve spotu použita vůbec poprvé. Mám na mysli kombinaci tří kamer – 16mm Photosonic kamery, digitální kamery Phantom a klasické filmové kamery s 35mm filmem. Dosud se podobná kombinace používala jen při hudebních klipech a jako reference postprodukce.
Můžete konkrétně popsat, které záběry jsou natočeny Phantomem?
Jsou to pouze první tři záběry a kvalita je úžasná, sám jsem překvapen. Klient si přál, aby reklama vypadala jinak než nudné produktové „německé“ reklamy na pivo, snad se nám to podařilo. Celý příběh je vlastně o designu, někdy není potřeba vtipů a ironie.
Zdá se, že jste expert na pivní reklamy, točil jste pro značku Beck’s a řadu dalších.
Ano, pro rakouská, německá, britská, americká piva, pro spoustu značek.
Myslíte si, že jste specialista na nápoje?
Možná trochu, i když točím také reklamy na jídlo, hlavně čokolády. Každopádně na natáčení piva si s sebou vozím svého beerstylistu, který ví, jak pivo nejlépe připravit. Používám tři, jeden je z Anglie a dva z Německa. Je to umění, aby byla sklenice dobře orosená, aby pivo bylo řádně napěněné apod. Když točím pivo, spolupracuji vždy se stejnými lidmi. V Británii natáčím i se stejným štábem.
Točíte také reklamy s dějem, nebo se soustředíte jen na takový druh zakázek, jako je Granát?
Většinou točím jídlo a nápoje. Velmi často se mi stává, pokud je to reklama, kde se objevuje pivo i lidé, že mě si najmou na natočení piva a jiný režisér natočí lidi. Já samozřejmě umím pracovat s lidmi, i když mě to tolik nebaví. V dnešní době je akce s lidmi v reklamě moderní a každý zadavatel chce toho nebo onoho režiséra, o kterém se říká, jak skvěle umí pracovat s lidmi. Nakonec se ale ukáže, že neumí natočit pivo, a tak zavolají mě. To se nyní stává hodně často.
I u jiných reklam?
Ano, u čokolád a jiných jídel. Někdy chtějí natočit lidi s jídlem, ale důležitější je kvalitní vzhled jídla, v tom případě si najmou mě. Dnes chtějí všichni to nejlepší z nejlepšího a vybírají si. Možná je to i tím, že režisérů je příliš mnoho. Navíc je hodně specialistů, řekl bych mnohem víc, než bylo dřív. Ale nestěžuji si, vždyť točím asi 40 reklam do roka. n
Kdo je…
David Wynn-Jones
Pochází z Velké Británie, kde rovněž absolvoval filmovou školu. Svou kariéru u filmu začal jako asistent kameramanů a následně operátor u řady známých filmů. Rovněž působil jako supervisor u létajících scén ve filmech Superman 11 a Superman III. „Dříve jsem pracoval na celovečerních filmech, pomáhal jsem u Supermana, James Bonda, především s různými efekty, ale nebavilo mě být pryč z domova na tak dlouhou dobu, někdy třeba šest měsíců. Tehdy jsem se rozhodl, že půjdu raději točit reklamy,“ komentuje svůj vývoj Wynn-Jones. Před zhruba 16 lety začal osvětlovat při reklamách a získal například ocenění za skvělé osvětlení reklamy na pivo Guinness a na Sony. S režií začal před sedmi lety a podařilo se mu zde využít zkušenosti s osvětlením. Specializuje se na reklamy s jídlem a nápoji.
David Wynn-Jones. Tak takhle vypadá specialista na nápoje, čokolady a jiné pochutiny, navíc specialista na natáčecí techniku všeho druhu.


Agentura s režisérem v Akci. Kreativci z Mark/BBDO společně s režisérem a pracovníky postprodukce vymýšlejí, jak sestříhat pivo Granát, aby vypadalo ve spotu co nejvybroušenější. Ležák Staropramen Granát vychází z původní receptury piva Smíchovský Granát, je polotmavý 11,5stupňový.

Phantom Granátu. První tři záběry vytvářejí efekt pomalého vlnění kapek piva a vznikly díky speciální kameře Phantom.



Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení