Kam kráčí vizionář?

3. 2. 2003 00:02

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Máme první fotky z Agentury roku. Podívejte se, jak jsme oslavili vítěze!

Letošní slavnostní předávání cen Agentury roku proběhlo v úterý 16. dubna v prostoru Václaváku 22. Bylo s námi u toho přes sto hostů a zábava byla ohromná. Přinášíme vám první část fotogalerie.

Reklama
SDG

Jak se mají jablka v českých zemích? Hovořili jsme s Petrem Němečkem, marketingovým manažerem společnosti Czech Data Systems (CDS) zastupující Apple Computer v ČR jako IMC (independent marketing company).

n David Šimák
Jaký má Apple u nás podíl na trhu ? Dá se odhadnout, kolik se zde prodalo počítačů této značky celkem?
Máme tak 1 až 1,5 % trhu. Hrubým odhadem se zde mohlo prodat tak do 50 tisíc počítačů Apple.
Apple býval vždy jakýmsi vizionářem. Například zaniklý Newton předznamenal současný dynamický trh s PDA. Co tedy považujete za trend současnosti a blízké budoucnosti?
Tím je rozhodně filozofie počítače jako centra domácí zábavy usnadňujícího pomocí hardwaru a softwaru práci s dalšími multimediálními produkty – s digitálními fotoaparáty, PDA zařízeními, MP3 přehrávači…
Apple ovšem také býval často vnímán jako počítač, který má problém s kompatibilitou s PC světem.
Tak tomu možná bývalo. S nástupem MS Office 98 je převod mezi PC a Apple bezproblémový, a to včetně české diakritiky. Další průlom přichází s novým operačním systémem Mac OS X, který je postaven na unixovém základě a jehož jádro je Open Source. Dnes je nekompatibilita pouhý mýtus. S trochou nadsázky se dá říci, že Apple je díky novému systému vlastně kompatibilnější než PC.
Je-li nový systém podporován Open Source komunitou, znamená to nejspíše přísun nových programů, jejichž nedostatek také býval Applu vyčítán.
Rozhodně. Podívejte se například na internetové prohlížeče. Dříve byly pouze dva a dnes je jich kolem desítky. Apple se tak stává zajímavou alternativou i pro uživatele orientované na Unix a Linux. Je dnes vlastně největším dodavatelem unixových systémů.
Jsou tyto skutečnosti dostatečně komunikovány široké veřejnosti?
Protože jsme finančně nezávislá společnost, představuje náš marketingový rozpočet určité procento zisku z prodeje počítačů. Proto tyto prostředky cílíme tam, kde je možné očekávat významnou odezvu. A to je především profesionální segment, DTP, prepress a nově též oblast zpracování digitálního videa.
Jaké marketingové aktivity tedy vyvíjíte?
Důležitou činnost představují námi organizované semináře, které jsou zaměřené na vysoké školy, a kreativní oblast. Používáme samozřejmě inzerci v odborném i obecném tisku. Přímou komunikaci s uživateli využíváme jen zřídka, a to v případě, kdy máme opravdu výjimečnou nabídku. Tehdy mají direct maily dobrou účinnost. Tiskneme také propagační materiály, které dodáváme síti našich prodejců. A v neposlední řadě komunikujeme se serverem MujMac.cz, kolem kterého se soustřeďuje komunita našich uživatelů.
Není to ovšem začarovaný kruh? Peníze na propagaci jdou z prodaných počítačů, ale těch se nemůže více prodat, především domácím uživatelům, protože nejsou prostředky na propagaci.
Trochu asi ano. My jsme se samozřejmě snažili proniknout do obchodních řetězců, ale narazili jsme na problém s kvalifikací jejich zaměstnanců, kteří i vinou časté fluktuace nedokázali zákazníkům vysvětlovat výhody Applu. Ale samozřejmě si uvědomujeme potenciál koncových zákazníků. Letos se sice soustředíme spíše na tradiční profesionální segment, ale rozhodně připravujeme aktivity, které by v příštích letech měly výrazně rozšířit naše prodeje. n


Walkman pro 21. století? MP3 přehrávač iPod představuje jednu ze šancí Applu zasáhnout retailový segment.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení