Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Marketing

K letákům se obchodníci vždy pokorně vracejí

Redakce MAM3. 2. 20031. 7. 2019

Podle maloobchodních letáků se dnes orientuje osm z deseti zákazníků, a proto nepřekvapí, že není významný řetězec, který by si dovolil opomíjet tuto formu komunikace se zákazníky.

n Martin Dokoupil
Leaflet Monitor je projekt společnosti Incoma Research, která od května 1998 soustavně sleduje letáky vydávané maloobchodními společnostmi a samoobslužným velkoobchodem Makro.
Zaznamenávají se veškeré dostupné údaje jak o samotných letácích, tak i o jednotlivých produktech, které jsou na letácích uvedeny.
Od listopadu 2002 jsou uživatelům dodávána data spolu se softwarem vyvinutým společností Incoma Research speciálně pro analýzu informací souvisejících s letákovými promocemi.
Uživateli Leaflet Monitoru se postupně stala řada předních obchodních i dodavatelských firem, přičemž hlavními uživateli v obchodních firmách jsou především nákupčí, ale také pracovníci marketingu a top manažeři. V dodavatelských firmách využívají Leaflet Monitor zejména pracovníci trade marketingu, key account manažeři a samozřejmě pracovníci marketingu.
Projekt v současné době pokrývá český, slovenský a maďarský trh, v nejbližší době se pak rozběhne také v Polsku.
Letáky
Letáky jsou základním nástrojem obchodních firem pro komunikaci s konečným spotřebitelem. Přestože se již několik let vždy znovu a znovu objevuje diskuse o jejich (ne)efektivnosti a čas od času se některé společnosti rozhodnou od vydávání letáků upustit, zatím se vždy každý retailer ke klasickým letákům pokorně vrátil. Ani poté, co většina největších hypermarketových řetězců začala používat televizní reklamu, význam maloobchodních letáků neklesl.
Spotřebitelé, kteří byli přemírou letáků zejména v letech 1997 a 1998 poněkud frustrováni (viz graf), se z velké části postupně naučili zejména s cenovými informacemi pracovat a nyní lze říci, že více než 80 % nakupujících je ovlivňováno informacemi z letáků (alespoň si letáky prohlíží).
Přestože se na trhu objevují nejrůznější typy letáků, lze popsat, jak vypadal typický leták roku 2002: měl celkem osm stran, bylo na něm uvedeno 80 výrobků, platil 14 dnů, byl vytištěn na lesklém (LWC) 60gramovém papíru a vycházel ve středu.
Na základě zkušeností ze západní Evropy lze předpokládat, že letáky přežijí mnoho dalších let, byť se samozřejmě budou vyvíjet. Objeví se s největší pravděpodobností více typů letáků, které se budou využívat pro komunikaci různých typů informací.
Co říkají čísla
Po „krizi“ v letech 1997 a 1998 se využívání letáků postupně zvyšuje. V roce 2002 byl nejlepší výsledek akceptace letáků od roku 1997 (viz graf — ovlivňování letáky).
Dominuje samoobslužný velkoobchod Makro, jehož letáky jsou na rozdíl od ostatních distribuovány adresně. Na dalších místech se seřadily hypermarkety, teprve po nich následují supermarketové řetězce (viz graf — počet vydaných letáků).
Typickým celoročním sortimentem, který vyklízí prostor sezonním výrobků o Vánocích a na Velikonoce, jsou jogurty (viz graf — jogurty).
V segmentu drogerií dominují globální společnosti. Zajímavý je fenomén Rossmann, což jsou výrobky pod privátní značkou (viz graf — dodavatelé drogerie).
Silnější postavení domácích dodavatelů než v kategorii drogerie se odrazilo i v žebříčku promočních aktivit. Přesto pořadí vévodí mezinárodní giganti Coca-Cola a Pepsi společnosti General Bottlers (viz graf — dodavatelé nealko nápojů).
Zajímavý je ukazatel „deklarované ceny“. Jedná se o podíl letákové ceny a původní ceny (pokud je na letáku uvedena). Je to tedy de facto sleva komunikovaná vůči nakupujícímu. Ukazují se zde velké rozdíly mezi strategiemi jednotlivých hypermarketových řetězců v komunikaci ceny, resp. slevy z běžné ceny (viz graf — deklarované slevy). n
Autor pracuje v Incoma Research
Léták — základ komunikace. Na českém cenově orientovaném trhu je komunikace prostřednictvím letáku nejdůležitější formou podpory prodeje maloobchodních řetězců. Občas si prodejci myslí něco jiného, ale nakonec se k letáku vždy pokorně vrátí.






Počet promovaných výrobků v roce 2002 v kategorii lihoviny

Zdroj: Incoma
Počet promovaných výrobků z kategorie kosmetika

Zdroj: Incoma
Počet promovaných výrobků v roce 2002 v kategorii jogurty

Zdroj: Incoma
Top 10 dodavatelů nealkoholických nápojů podle letákových promocí v roce 2002

Zdroj: Incoma
Top 10 vydavatelů letáků v roce 2002

Zdroj: Incoma
Počet promovaných výrobků v roce 2002 v kategorii hračky

Zdroj: Incoma
Hypermarkety – deklarované slevy výrobků na letácích v roce 2002

Zdroj: Incoma
Hypermarkety — poměr food vs. nonfood výrobků

Zdroj: Incoma
Top 10 dodavatelů v kategorii drogerie podle letákových promocí v roce 2002

Zdroj: Incoma

Zavřít reklamu

VLP nebude v západních Čechách distribuovat přes Mediaprint

Starší článek

CP Online snížila o polovinu ceny za pět internetových domén

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Unsplash.com

Mohou značky růst i v dobách inflace?

Česká republika zažívá nejvyšší inflaci od roku 1993. Lidé mají hlouběji do kapsy a značky jsou už poněkolikáté za posledních dvacet let v extrémně těžké…
11. 8. 202211. 8. 2022
Marketing

Koncept Bernard Pubu slaví deset let, pivovar otevře nové bary v Litvínově a Vyškově

První Bernard Pub otevřel před deseti lety v Jeseniově ulici v Praze. Síť franšízových podniků se od té doby postupně rozšiřuje, aktuálně jich je otevřeno…
5. 8. 20224. 8. 2022
Marketing

Správná edukace je v kryptu zásadní, říká Jan Kočenda z Trezoru

Poptávka značně narostla, Češi patří mezi krypto nadšence, říká šéf marketingu českého výrobce světoznámé hardwarové peněženky Trezor Jan Kočenda.
5. 8. 20225. 8. 2022
Marketing

ČEZ zpřístupňuje VR prohlídku Temelína celému světu

Jaderná elektrárna Temelín spustila už loni ve svém Infocentru prohlídku ve virtuální realitě ReakTour, která si rychle získala velkou popularitu. Nyní je…
5. 8. 20225. 8. 2022
Reklama
FM banner srpen 300x250

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

Novým CEO MultiSport Benefit je Miroslav Rech
Romana Jourdren vede obchod společnosti Orkla Foods

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.