Fast foody čelí „zdravé“ budoucnosti
Řetězce rychlého občerstvení budou muset razantně změnit svou komunikační a prodejní strategii. Proč?
Zlaté oblouky minulý měsíc ztratily na svém lesku. Poprvé za svou 47letou historii totiž zaznamenala společnost McDonald’s čtvrtletní ztrátu. Celková výše ztráty za čtvrté čtvrtletí bude známa koncem ledna či začátkem února a bude zahrnovat rovněž 435milionový poplatek související s uzavíráním restaurací, které bylo součástí restrukturalizace. Jádrem problémů McDonald’s je pokles prodejů, který se společnosti dotýká již téměř dva roky. Tento řetězec však není sám, jenž musí čelit těžkostem.
Konkurenční podnik Burger King předpovídal, že jeho provozní zisk bude za druhé pololetí roku 2002 o 20 % nižší než ve stejné době v roce 2001 (114 mil. dolarů). Po měsících nejistoty mateřská společnost Diageo Group firmu v prosinci prodala.
Řada problémů
To, že láska spotřebitelů k hamburgerovým továrnám během několika let začala blednout, způsobuje několik faktorů. Mezi nimi můžeme jmenovat případ McLibel. V něm dva britští ekologičtí aktivisté v roce 1997 podali na firmu žalobu u Vyššího soudu v Londýně s celou řadou obvinění, včetně takových, že se v jejích provozovnách špatně zachází se zaměstnanci, kteří jsou mizerně placeni, a že pravidelné konzumování hamburgerů vede k enormnímu usazování tuku v lidském těle s vysokým rizikem srdečních chorob. Společnost McDonald’s se odvolala, ale londýnský odvolací soud nakonec dal ve dvou posledně zmíněných bodech za pravdu žalobcům. Nedávno hamburgery zasáhly problémy s BSE. Celosvětově společnost čelí atakům antiamerických a antikapitalistických demonstrantů kvůli své globální rozvojové strategii. KFC je v současnosti v hledáčku neziskové organizace Peta. Ta vyhlásila globální bojkot a nutí společnost, aby se zasadila o zlepšení životních podmínek kuřat, jejichž maso se používá na přípravu KFC produktů.
Největší ohrožení však přichází od samotných běžných spotřebitelů. Je jím zdravý způsob stravování. Tato módní vlna jednak iniciovala několik žalob na McDonald’s a Burger King kvůli obezitě a jednak dala vzniknout rostoucímu počtu alternativních fast foodů.
Radikální změna
Aby řetězce přežily, budou muset radikálně změnit svou komunikaci a rozšířit produktovou nabídku. McDonald’s se již o něco takového snaží. Začíná nahrazovat neorganické mléko organickým. Další změny budou muset následovat. Podle předpokladů se rozšíří nabídka sendvičů, salátů či italské kuchyně. Nevylučuje se ani spojení s hotely apod. n rač
Fast foody čelí „zdravé“ budoucnosti
Nuceni ke změně. Řada okolností donutí v dohledné době řetězce rychlého stravování nejen změnit svůj sortiment, ale také komunikaci se svými zákazníky.
Už ne zlatý chlapec? Pokud vaše značka začíná ztrácet význam, je hřích pracovat na ceně produktů místo přehodnocování celého brandu.
Podobné zprávy


Mohou značky růst i v dobách inflace?


Koncept Bernard Pubu slaví deset let, pivovar otevře nové bary v Litvínově a Vyškově


Správná edukace je v kryptu zásadní, říká Jan Kočenda z Trezoru

