Český výzkum trhu dlouhodobě roste, a to rychleji než ve vyspělých zemích. Předběžné údaje za loňský rok tento trend potvrzují.
Vycházím ze svých znalostí — tedy ze situace přibližně 2/3 českého výzkumu trhu, reprezentovaného v současnosti 12 členskými agenturami SIMARu, které jsou pravidelně kontrolovány a mohou číselně dokumentovat komplexně svou činnost — a myslím, že situace je dobrá. Proč?
Pokud se týče obratu, ten rok od roku roste — např. v roce 1997 činil 402 mil. Kč a v roce 2002 již cca 909 mil. Kč. Index růstu obratu výrazně přesahuje růst obratu za výzkum trhu ve vyspělých zemích a dosahuje meziročních hodnot 124, 120, 116. Pouze v roce 2002 byl index podle předběžných, a tím i neauditovaných čísel nižší (107), což je však výrazně vyrovnáváno sílící českou korunou (obrat vyjádřený v eurech by zaznamenal index růstu cca 112—114).
Příklon k sofistikovaným produktům
Rozšiřuje se škála používaných metodických postupů, výzkumné postupy jsou stále více sofistikované. Existují samozřejmě výzkumy jednoduché, ale zvyšuje se podíl komplikovaných a vzájemně provázaných výzkumů, které přinášejí podklady a poznatky pro všechny ekonomické oblasti i činnosti. Výzkumy jsou stále více „střiženy“ přesně podle potřeb zákazníků. S tím souvisí i zdůrazňování validity a spolehlivosti výzkumných výsledků, tedy i komplexu kontrol přímo v terénu, ale i při pořizování dat a jejich zpracování. To dokumentuje i snaha SIMARu rozšiřovat stávající sadu kvalitativních standardů a doplnit v budoucnu současný systém kontrol kontrolami realizovanými nezávislými subjekty. Prosté předávání výsledků je nahrazováno složitými prezentacemi, při nichž výzkumníci sehrávají i role poradců, konzultantů, někdy i oponentů podnikových záměrů.
Ještě je co dohánět
Konkurence mezi agenturami sílí. Zde však vidím určitou slabinu — stále existuje řada (nečlenských) agentur, které nepřipouštějí transparentnost svých postupů (nemyslím tím zveřejňování jejich know- -how) a neposkytují ani základní údaje o velikosti a struktuře svých obratů. Často pak nabízejí tzv. srovnatelné výzkumy za dumpingové ceny, což jistě neprospívá image a prestiži celého oboru a poskytuje možnost pochybovat o kvalitě výzkumu.
Přesto se domnívám, že současné pozitivní tendence (jak co do velikosti obratu, tak co do kvality výzkumu) budou pokračovat. Vede mne k tomu několik hledisek — i když hlavními zadavateli výzkumů jsou nadnárodní subjekty, stoupá i poptávka českých zadavatelů, kteří si uvědomují nutnost výzkumu trhu i to, že poznatky výzkumu jim mohou jen prospět. Stejně tak současný obrat výzkumu trhu v celé ČR na obyvatele ve výši (mnou odhadované) 3,5 USD stále zaostává alespoň o třetinu za obratem „nejslabších“ členů EU (Řecka a Portugalska) a je pouze čtvrtinou či pětinou obratu Německa, Dánska či Nizozemí. Máme tedy stále hodně co dohánět.
Stanislav Zahradníček
předseda Sdružení agentur
pro výzkum trhu SIMAR
Agentura roku se blíží do finále, hlavní shortlisty jsou zveřejněny
Boomerang Communication, McCann Prague, nebo VCCP? Kdo se letos stane vítězem hlavní kategorie Agentury roku?