Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Marketing

Český výzkum trhu dohání vyspělý svět

Redakce MAM17. 2. 20032. 7. 2019

Český výzkum trhu dlouhodobě roste, a to rychleji než ve vyspělých zemích. Předběžné údaje za loňský rok tento trend potvrzují.

Vycházím ze svých znalostí — tedy ze situace přibližně 2/3 českého výzkumu trhu, reprezentovaného v současnosti 12 členskými agenturami SIMARu, které jsou pravidelně kontrolovány a mohou číselně dokumentovat komplexně svou činnost — a myslím, že situace je dobrá. Proč?
Pokud se týče obratu, ten rok od roku roste — např. v roce 1997 činil 402 mil. Kč a v roce 2002 již cca 909 mil. Kč. Index růstu obratu výrazně přesahuje růst obratu za výzkum trhu ve vyspělých zemích a dosahuje meziročních hodnot 124, 120, 116. Pouze v roce 2002 byl index podle předběžných, a tím i neauditovaných čísel nižší (107), což je však výrazně vyrovnáváno sílící českou korunou (obrat vyjádřený v eurech by zaznamenal index růstu cca 112—114).
Příklon k sofistikovaným produktům
Rozšiřuje se škála používaných metodických postupů, výzkumné postupy jsou stále více sofistikované. Existují samozřejmě výzkumy jednoduché, ale zvyšuje se podíl komplikovaných a vzájemně provázaných výzkumů, které přinášejí podklady a poznatky pro všechny ekonomické oblasti i činnosti. Výzkumy jsou stále více „střiženy“ přesně podle potřeb zákazníků. S tím souvisí i zdůrazňování validity a spolehlivosti výzkumných výsledků, tedy i komplexu kontrol přímo v terénu, ale i při pořizování dat a jejich zpracování. To dokumentuje i snaha SIMARu rozšiřovat stávající sadu kvalitativních standardů a doplnit v budoucnu současný systém kontrol kontrolami realizovanými nezávislými subjekty. Prosté předávání výsledků je nahrazováno složitými prezentacemi, při nichž výzkumníci sehrávají i role poradců, konzultantů, někdy i oponentů podnikových záměrů.
Ještě je co dohánět
Konkurence mezi agenturami sílí. Zde však vidím určitou slabinu — stále existuje řada (nečlenských) agentur, které nepřipouštějí transparentnost svých postupů (nemyslím tím zveřejňování jejich know- -how) a neposkytují ani základní údaje o velikosti a struktuře svých obratů. Často pak nabízejí tzv. srovnatelné výzkumy za dumpingové ceny, což jistě neprospívá image a prestiži celého oboru a poskytuje možnost pochybovat o kvalitě výzkumu.
Přesto se domnívám, že současné pozitivní tendence (jak co do velikosti obratu, tak co do kvality výzkumu) budou pokračovat. Vede mne k tomu několik hledisek — i když hlavními zadavateli výzkumů jsou nadnárodní subjekty, stoupá i poptávka českých zadavatelů, kteří si uvědomují nutnost výzkumu trhu i to, že poznatky výzkumu jim mohou jen prospět. Stejně tak současný obrat výzkumu trhu v celé ČR na obyvatele ve výši (mnou odhadované) 3,5 USD stále zaostává alespoň o třetinu za obratem „nejslabších“ členů EU (Řecka a Portugalska) a je pouze čtvrtinou či pětinou obratu Německa, Dánska či Nizozemí. Máme tedy stále hodně co dohánět.
Stanislav Zahradníček
předseda Sdružení agentur
pro výzkum trhu SIMAR


Zavřít reklamu

Francie by ráda měla zpravodajskou stanici na způsob CNN

Starší článek

Vydavatelství Hachette Filipacchi opět s Mediaprintem

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Unsplash.com

Mohou značky růst i v dobách inflace?

Česká republika zažívá nejvyšší inflaci od roku 1993. Lidé mají hlouběji do kapsy a značky jsou už poněkolikáté za posledních dvacet let v extrémně těžké…
11. 8. 202211. 8. 2022
Marketing

Koncept Bernard Pubu slaví deset let, pivovar otevře nové bary v Litvínově a Vyškově

První Bernard Pub otevřel před deseti lety v Jeseniově ulici v Praze. Síť franšízových podniků se od té doby postupně rozšiřuje, aktuálně jich je otevřeno…
5. 8. 20224. 8. 2022
Marketing

Správná edukace je v kryptu zásadní, říká Jan Kočenda z Trezoru

Poptávka značně narostla, Češi patří mezi krypto nadšence, říká šéf marketingu českého výrobce světoznámé hardwarové peněženky Trezor Jan Kočenda.
5. 8. 20225. 8. 2022
Marketing

ČEZ zpřístupňuje VR prohlídku Temelína celému světu

Jaderná elektrárna Temelín spustila už loni ve svém Infocentru prohlídku ve virtuální realitě ReakTour, která si rychle získala velkou popularitu. Nyní je…
5. 8. 20225. 8. 2022
Reklama
FM banner srpen 300x250

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

Novým CEO MultiSport Benefit je Miroslav Rech
Romana Jourdren vede obchod společnosti Orkla Foods

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.