AMI v čele, Herald a Mozaic vypadly

24. 2. 2003 00:02

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Máme první fotky z Agentury roku. Podívejte se, jak jsme oslavili vítěze!

Letošní slavnostní předávání cen Agentury roku proběhlo v úterý 16. dubna v prostoru Václaváku 22. Bylo s námi u toho přes sto hostů a zábava byla ohromná. Přinášíme vám první část fotogalerie.

Reklama
SDG

Agenturou s největšími tržbami se stejně jako loni stala AMI Communications. Zbývající pořadí ale doznalo značných změn.

n Radana Čechová
Asociace Public Relations Agentur (APRA) uveřejnila pořadí prvních deseti PR agentur za rok 2002. První místo si uhájila agentura AMI Communications s income fee ve výši 60,8 mil. Kč. „V uplynulém roce jsme dosáhli růstu díky pokračující expanzi do některých nových specializací v rámci PR, například do oblasti péče o zdraví. Největší nárůst příjmů jsme však zaznamenali v oblasti krizové komunikace a přípravy na případnou krizi. Domníváme se, že stále více společností si uvědomuje její význam pro minimalizaci potenciálních škod na pověsti firmy,“ komentuje výsledky Aleš Langr, managing partner AMI Communications.
Překvapení roku
Na druhé místo se nečekaně vyhoupla loni pátá agentura EMC. Za loňský rok vykázala tržby v hodnotě 41,5 mil. Kč. Co za jejím úspěchem stojí, jsme se zeptali Jana Strnada, managing directora agentury: „Během posledních tří let jsme měli šťastnou ruku při výběru zaměstnanců, což zcela zákonitě přináší současné výsledky. V minulém roce jsme navíc zaznamenali významný nárůst mezinárodních aktivit. Vytvořili jsme a nabídli klientům síť našich partnerů v sedmi evropských zemích, kterou od konce minulého roku už někteří využívají.“ Kromě nových klientů došlo např. i ke změně strategií? „Zvolili jsme určitý styl a zaměřili se na některé obory, které považujeme za klíčové a perspektivní. Udělali jsme také pořádek v nástrojích, které používáme. Výsledkem bylo vytvoření dvou nových značek – Madison PA a NGS. Madison Public Affairs zcela otevřeně působí v prosazování zájmů v celém spektru lobbingových služeb a díky NGS jsme v minulém roce klientům nabídli mimo jiné on-line webreporting a vlastní redakční systém pro správu internetových stránek,“ doplňuje Strnad.
Změny a pády
Loňskou druhou Donath-Burson-Marsteller (DBM) a třetí agenturu Ogilvy Public Relations předstihla i B.I.G. s 41,4 mil. Kč v tržbách za rok 2002.
Agentuře Ogilvy PR (na čtvrtém místě) klesly meziročně tržby o téměř 18 %, a dostala se tak z loňských 46,3 mil. Kč až pod pomyslnou hranici 40 mil. Kč (38,06 mil. Kč). Stejně jako DBM, která má tržby nižší až o 36,3 % a letos překonala pouze hranici 30 mil. Kč (30,3 mil. Kč). Velký pokles tržeb (20,9 %) zaznamenala rovněž agentura Previa, která se z loňského sedmého místa propadla na desáté, když vykázala tržby ve výši 20,8 mil. Kč. Své místo si tak vystřídala s agenturou Impact, která se z desátého místa dostala 7,8% růstem na místo sedmé (24,7 mil. Kč). Šestá příčka zůstala beze změny a stále patří GCI Praha, která vykázala téměř stejný income fee jako v loňském roce, a to 26,4 mil. Kč.
Nově se mezi první desítkou agentur objevily ExMise s 21,57 mil. Kč (na osmém místě) a AC&C PR s 21,2 mil. Kč na místě devátém. Z první desítky zcela vypadly společnosti Herald Communications, loni devátá, a Mozaic Strategic Communications, loni osmá. Poslední uvedená agentura z důvodů loňské dramatické situace (viz M&M 1-2/03) ani své tržby neuváděla, a je tedy pravděpodobné, že se stane z řádného přidruženým členem APRA.
V žebříčku sestaveném podle objemu čistých tržeb vykázalo top 10 členů APRA celkové tržby za PR služby ve výši 326,76 mil. Kč, což představuje 82 % z celkového objemu 396,97 mil. Kč income fee všech řádných členů asociace. Podobně, jako je tomu v zahraničí, i v České republice zaznamenal statisticky sledovaný trh PR služeb meziroční pokles, a to o 9 %. n
anketa
Jaký bude podle vás letošní rok, co se týká investic a jejich rozdělení?
Aleš Langr,
AMI Communications,
managing partner

V roce 2003 se bude obor PR v České republice jistě dále rozvíjet. Jistý tlak na tento rozvoj bude mít i blížící se datum vstupu naší země do EU. V zemích, kde má public relations jako obor delší tradici než u nás, prakticky nikdo nepochybuje o jeho významu a snaží se odpovědně komunikovat se svými cílovými skupinami. Proto jsem přesvědčen, že u nás v nejbližších letech poroste zájem o PR i o služby PR agentur. Ale abych byl konkrétnější: Firmy, které v současnosti investují do PR, asi nebudou mít potřebu tyto investice výrazně zvyšovat, rozhodně ale ubyde firem, které tuto oblast doposud opomíjely. n
Jan Strnad,
EMC Public Relations,
managing director

Chcete po mě spekulaci, ze které se budu muset možná příští rok zodpovídat. Používání jednotlivých nástrojů je závislé na oboru klienta, který zastupuje. Tak například farmaceutický průmysl bude komunikovat řadu nových produktů a zároveň bude usilovat o vstup na volný trh s vyhrazenými léky. Velmi dynamický vývoj můžeme očekávat v energetice a v telekomunikacích. Banky budou i nadále hledat cesty, jak lépe oslovovat velké, střední i drobné klienty. Také výsledek referenda ke vstupu do EU může zcela zásadně ovlivnit požadavky klientů na tento rok i na  mnoho příštích let. Tento vývoj se samozřejmě musí odrazit v investicích a jejich rozdělení. n



agenturaincome fee 2002 income fee 2001 změna v %billing 2002
v mil. Kčv mil. Kčv mil. Kč
AMI Communications60,8576,67112,5
EMC41,535,915,610,5
B.I.G.41,437,211,2987,1
Ogilvy Public Relations38,0646,63-17,957,22
Donath-burson-Marsteller30,347,6-36,3434,2
GCI PRAHA26,4326,40,1135,12
IMPACT24,722,97,8693,7
ExMise Public Relations21,5713,1264,4145,52
AC&C Public Relations21,221,10,4747,2
Previa ČR20,826,3-20,9132
Poznámka:
Billing – zahrnuje celkové výnosy agentury (kompletní účtová třída 600).
Income fee- Billing mínus přímé náklady přeúčtované klientům (představuje odměnu agentury za poskytované PR služby).
Tabulka 1

Redakce MAM

Další zajímavé čtení