Český trh s výpočetní technikou měl ve svém počátku po roce 1989 ohromný růstový potenciál. Ale jak je tomu dnes?
n David Šimák
Na počátku 90. let měl prodej IT opravdu kam růst, protože vybavení osobními počítači bylo téměř nulové. V tomto období byli pro dodavatele prioritou firemní zákazníci a segment domácích uživatelů jim zřejmě nepřipadal příliš zajímavý. Během následujících 12 let se však situace přiblížila stavu ve vyspělých zemích a počítače se pozvolna stávají běžnou výbavou domácností. Rozdíly však přesto existují.
Lišíme se!
„Západní Evropa je počítači téměř saturována v podnicích i domácnostech. V ČR je dobře nasycena firemní sféra, ale v domácnostech to je stále podstatně méně než 50 %,“ říká Jiří Hlavenka, předseda představenstva Computer Press. „Proto také trh stále roste a poroste i v příštích letech, zatímco na Západě stagnuje či klesá, protože jde jen o nahrazování zastaralých strojů novými. V ČR je také menší tržní podíl notebooků a v oblasti desktopů vyšší podíl zcela neznačkových, na zakázku skládaných počítačů.“
Co brzdí rozvoj domácího trhu? „Jen a pouze nižší životní úroveň. Češi prokazují, že mají rádi techniku, chtějí ji vlastnit, chtějí ji poznávat, chtějí mít to nejlepší, nejmodernější a nejvýkonnější. Ale počítač je u nás za dva platy, v Německu za půl,“ konstatuje Hlavenka. „Hlavním faktorem růstu je totiž dostupnost, tj. kombinace výše průměrné mzdy a ceny těchto zařízení. V obou se očekává postupné zlepšování, a to přispěje i k zvýšení této vybavenosti — zde je stále prostor pro zhruba trojnásobný růst proti dnešnímu stavu. Druhým hlavním faktorem, který nevyplývá z běžného vývoje společnosti, je dostupnost internetu. Odhaduji, že internet je dnes stejně silným hnacím motorem pro pořízení počítače do domácnosti jako všechny ostatní ,pohnutky‘ dohromady; příliš drahý přístup k internetu ale toto brzdí. Dá se tedy odvodit, že pokud by došlo ke skokovému zpřístupnění internetu u nás (např. formou levných paušálů), stejně skokově vzroste i vybavenost domácností počítači.“
Počítače na regálech
To, že se počítače stávají běžným konzumním zbožím, dokazuje i jejich běžná přítomnost v hypermarketech. „Osobní počítače a další IT technika se stává postupně součástí každé moderní domácnosti, a proto je už možné jednotlivé komponenty zakoupit i jinde než ve specializovaných prodejnách,“ říká Vesselin Barliev z Tesco Stores ČR. „Tento trend je vidět i na základě rostoucího zájmu o IT zboží v našich obchodech. V minulém roce se jeho prodej zvýšil přibližně o 16 %.“
„Prodeje PC a periférií (tiskárny, skenery atp.) v obchodních řetězcích typu Hypernova, Tesco, Makro atd. zažívají dynamický vývoj,“ potvrzuje tuto skutečnost Lukáš Raška, senior analyst společnosti IDC CEMA. „Zejména v posledních dvou letech se staly pro mnohé dodavatele výpočetní techniky jedním ze stěžejních prodejních kanálů. Přes mnohé nevýhody, jakými jsou například pozdní platby, komisní prodej či obrovský tlak na cenu snižující již tak nízké marže na low-end zařízeních, jsou si dodavatelé vědomi, že takto vysoké objemy prodejů bez nutnosti dalších investic do marketingu jinde nenajdou. A čeští spotřebitelé si na tento trend začínají rychle zvykat. Nedostatkem však zůstává absence kvalifikované pracovní síly v těchto řetězcích, což odradí mnohé potenciální zákazníky, kteří raději vyhledají malý, specializovaný computer shop, kde mohou dostat vyčerpávající výklad k tomu kterému produktu.“
Co je doma, to se počítá
V ČR působí kromě nadnárodních koncernů též velmi silné lokální značky. Jednou z nich je i společnost AutoCont CZ. „Podle našich údajů zaujaly počítače AutoCont v průběhu roku 2002 pozici nejprodávanější značky v ČR, a to jak v prodejích do firemního prostředí, tak pro domácí uživatele. Náš celkový podíl na trhu s IT v ČR byl více než 12 %,“ říká Karel Káňa, marketingový ředitel společnosti.
Jakým způsobem společnost oslovuje své zákazníky? „Nejběžnějším způsobem je tvorba akční nabídky a distribuce vlastního katalogu výpočetní techniky a služeb společnosti AutoCont, který se navíc každý měsíc vkládá do denního tisku. Dalším nástrojem je průběžná inzerce akční nabídky a počítačů AutoCont v časopisech a IT magazínech,“ vysvětluje Káňa.
Komu patří budoucnost?
Jaká je žhavá současnost a blízká budoucnost spotřebitelského IT trhu? „Jednoznačně je to rozmach mobilních zařízení. Notebooky jsou zdaleka nejrychleji rostoucím ,form factorem‘ u PC, penetrace mobilních telefonů v ČR dosáhla a i předstihla mnohé země západní Evropy. V roce 2002 se také určitě jednalo o obrovský boom digitálních fotoaparátů a IDC CEMA začne sledovat jejich prodeje v nejbližší budoucnosti. Herní průmysl a multimédia zase podporují prodej PC a doplňků právě ve zmiňovaných řetězcích,“ říká Raška.
„Konzumní, pro domácnosti určené počítače se budou stále více prodávat v širokosortimentních prodejnách, tedy tzv. mezi ledničkami a televizemi. Specializované obchody budou pomalu ustupovat nebo se budou orientovat trochu jinak: jednak na prodej doplňků a komponent, především ale na oblast služeb (servis, podpora zákazníka),“ předpokládá Hlavenka. „V otázce dalších produktů, zdá se, nemají největší výrobci počítačů ještě úplně jasno. Někteří expandují do oblasti spotřební elektroniky vlastními produkty, jiní (např. Dell, který je dnes jedinou úspěšnou světovou PC firmou) se naopak své branže drží; na druhé straně výrobci spotřební elektroniky expandují do oblasti PC, zejména firma Sony. I pro budoucnost bych se odvážil odhadnout, že se trh nebude vyvíjet jednotně — někdo zvolí diverzifikaci, jiný fokus. Prudce růst bude trh s tzv. gadgets, tj. rozličnými digitálními elektronickými zařízeními, a bude to vůbec zdaleka nejrůstovější segment v oblasti elektrozařízení v mnoha příštích letech.“ n
Počítač do každé rodiny. Abychom se ve vybavení domácností počítači dostali na úroveň vyspělých zemí, potřebovali bychom vyšší příjmy a levnější internet.
Zdroj: Freeimages.co.uk
HW: Celkové výdaje na reklamu a mediamix v roce 2002 největších zadavatelů (v mil. Kč)
Zdroj: GfK Praha, n=1000
Spontánní znalost značek — počítače
Zdroj: ACNielsen
Hardware: Průběh výdajů na reklamu v roce 2002 největších zadavatelů (v mil. Kč)
Zdroj: ACNielsen
Tisk s největší inzercí z IT segmentu (v mil. Kč)
Zdroj: ACNielsen
Rozložení HW trhu podle typu výrobců v roce 2001
Zdroj: IDC 2001
Podíl IT společností na trhu v roce 2001
Zdroj: IDC 2001