Pour féliciter 2003

13. 1. 2003 00:01

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Máme první fotky z Agentury roku. Podívejte se, jak jsme oslavili vítěze!

Letošní slavnostní předávání cen Agentury roku proběhlo v úterý 16. dubna v prostoru Václaváku 22. Bylo s námi u toho přes sto hostů a zábava byla ohromná. Přinášíme vám první část fotogalerie.

Reklama
SDG

Tak nám nastal začátek ledna a s ním tradiční období schránek přeplněných P. F. Podle všeho právě reklamní branže stíhá posílat svá přání jako beznadějně poslední.
Příchod vánočního období ohlásí první péefka ve schránce koncem druhého týdne v prosinci. Tyto za P. F. umně maskované direct maily obyčejně mívají charakter sezonního výprodeje a snahy vyprázdnit sklady. První opravdová P. F. pak následují zhruba o týden později a bývají většinou od klientů. V těsném závěsu, pár dní před Štědrým dnem, následují P. F. od těch, kteří sice výrobu vlastních novoročenek již nestíhali, ale dostali spásonosný nápad využít okamžitě dostupná dobročinná přání typu UNICEF. Mezi Vánocemi a Silvestrem pak většinou dorazí péefka od konkurenčních agentur, z tiskáren a od většiny ostatních společností. Výjimkou jsou produkční společnosti, které věrny svému věčnému boji s časem obyčejně rozeslání P. F. nestíhají. Mistrovský kousek letos předvedla nejmenovaná produkční společnost, která přání veselých Vánoc, šťastného nového roku a „abyste na všechno dost času měli!“ rozesílala s poštovním razítkem 30. 12. na obálce.
Trendy P. F. logistiky
Samostatnou kapitolou rozesílání novoročenek je jeho logistická část. Nemluvě o zasílání přání na adresu, kde dotyčná firma sídlila
před pěti lety, největším hitem je vícenásobné zasílání. Letos lze opět vyhodnotit nepsanou soutěž o nejvícekrát zaslané P. F. na jednu adresu jako dobře obsazenou. S pěti či šesti zásilkami z jedné firmy jednomu adresátovi jste zdaleka nebyli na medailových pozicích. Novým trendem, nesměle nastartovaným před nějakými dvěma třemi lety, se stala elektronická P. F. zasílaná mailem. Naštěstí již částečně opadl boom animovaných, velmi sofistikovaných přání o velikosti kolem 8 MB, která ještě loni s oblibou na dlouhé minuty paralyzovala mailové servery. Moderní je minimalismus, a proto letos velká část elektronických přání putovala pouze v podobě linku na příslušnou internetovou stránku. Protože bez podpisu je to ale přece jen takové trochu anonymní, většina firem se začíná přiklánět zpět k tištěným verzím. Obávám se doby, kdy někoho napadne používat pro vánoční přání call centrum.
Abstrahujme od klasiky
Pojďme se nyní podívat na to, jaké máme vlastně možnosti při kreativním ztvárnění P. F. Abstrahujeme-li od klasiky v podobě zasněžené zimní krajiny osvícené sluncem a s firemním logem v pravém dolním rohu, charita je asi jednou z prvních rozumných možností, která nás napadne. Další alternativou přání bývají více či méně vtipná přání na principu „stále pracujeme pro Vás, a proto své vlastní P. F. nestíháme“ či „letos nás bohužel nic nenapadlo“. Naopak jedním z nejneoblíbenějších a podle mého názoru také neupřímných jsou P. F. rozesílaná spolu s katalogem výrobků, popřípadě rovnou s ceníkem a objednávkovým formulářem. Pomoci přiblížit se více k adresátovi a učinit přání osobním nám může personalizace. A když nápad není, oblíbeným způsobem je inspirovat se jinde. Vždyť „všechno už tu jednou bylo“. Není-li ani nápad, ani inspirace, pak už zbývá jen vytvořit v podstatě jakékoli péefko a úsilí napřít do přesvědčování ostatních, že je to vlastně velmi dobré a originální. Výsledky potom bývají tristní. Říká se, to nejlepší nakonec. Rád bych se s vámi proto podělil o ukázky dvou P. F., na kterých je vidět, že neměly ohromit exkluzivitou svého provedení, neměly prodat na skladě zbylé zboží ani předvést nevyčerpatelnou kreativitu. Jejich autoři je evidentně dělali adresátům (a také sobě) jen tak pro radost. Co více si ostatně od P. F. přát?
Ondřej Obluk
general manažer rmg:connect




Redakce MAM

Další zajímavé čtení