Outplacement a role poradenské firmy
Metoda, která za vás práci nenajde. Může však velmi zmírnit napětí mezi zaměstnavatelem a odcházejícím zaměstnancem. Co by takovému programu nemělo chybět?
n Eva Špačková
Vrámci outplacementu pro jednotlivce se propouštěný dozví nejen aktuální informace o trhu práce včetně legislativních aspektů a doporučení v oblasti odměňování, ale díky individuálnímu přístupu si ujasní své silné a slabé stránky, nejvhodnější budoucí kariérovou orientaci a směr dalšího rozvoje (často s pomocí psychologického hodnocení), získá podporu při přípravě/úpravě životopisu a průvodního dopisu a doporučení nejefektivnější cesty při hledání nového zaměstnání.
Projekt můžeme rozdělit do tří fází: příprava, realizace a zhodnocení. V jednotlivých fázích procesu mohou zaměstnavateli pomoci i některé poradenské společnosti, a to zejména v souvislosti s následujícími faktory:
n kapacita personálního oddělení společnosti
n finanční rozpočet na program outplacementu
n rozsah propouštění a náročnost celého procesu
n časové hledisko
n regionální specifika
Přípravná fáze
V úvodní fázi probíhá plánování a příprava realizace projektu. Zahrnuje nejen rozvržení finančních prostředků, organizace, technického zajištění, časového plánu či výběr zaměstnanců, kteří budou z firmy odcházet (pokud to není jednoznačné), ale také stanovení komunikační strategie.
Pro vytipování zaměstnanců, kteří budou muset odejít, lze kromě běžných metod využít nástroje tzv. Assessment Centre, který prostřednictvím kombinace rozhovorů, psychologických testů apod. zjistí nejperspektivnější zaměstnance pro společnost. Zaměstnanci zpravidla přijímají lépe, jsou-li hodnocení a výběr prováděny nezávislým a nezaujatým subjektem. Je tak možné již v této fázi podchytit a zmírnit negativní reakce zaměstnanců. Při navržení a realizaci komunikační strategie může pomoci externí poradce, ať už se jedná o pomoc při správném pojmenování příčin vedoucích k uvolňování zaměstnanců, správném načasování komunikace pro jednotlivé skupiny zaměstnanců, formulaci cílů a vhodných sdělení pro zaměstnance či o formu prezentace celého projektu pro top management.
Realizační fáze
Podpora zaměstnanců při jejich propouštění se děje většinou formou školení, kurzů nebo individuálních konzultací o tom, jak si hledat práci, jak správně napsat životopis, jak se připravit na interview, jakou pomoc nabízí úřad práce, jaké jsou možnosti rekvalifikace apod. Poradenské společnosti většinou takové kurzy nabízejí buď jako součást celého projektu, nebo samostatně. Další variantou je možnost zaškolení vlastního personálu společnosti poradenskou firmou a následné vedení kurzů samostatně vlastními zaměstnanci. Organizace tak získá know–how, zároveň se však interní zaměstnanci musí připravit na to, že mohou být konfrontováni s negativními projevy uvolňovaných pracovníků, jejich nedůvěrou a emocionálními reakcemi.
Zhodnocení
Ve fázi vyhodnocení projektu se zpravidla sleduje statistika úspěšných pracovníků, tedy těch, kterým program pomohl k efektivnějšímu nalezení nové práce. Outplacement by měl také přispět k podpoře motivace a spokojenosti stávajících zaměstnanců. K posouzení situace ve společnosti lze využít např. metodu dotazníkového šetření. Pokud zaměstnanci uvidí, že i v obtížných situacích, jako je reorganizace, jim zaměstnavatel poskytuje dostatek péče, pak zpravidla dochází k udržení či posílení jejich loajality a motivace. Vhodně provedený program outplacementu tak může pomoci společnosti nejen neztratit renomé na trhu práce, ale také posílit svou image preferovaného zaměstnavatele v regionu. n
Autorka je konzultantkou oddělení Poradenství pro lidské zdroje, PricewaterhouseCoopers.
Efektivní pomoc. Nenechejte zaměstnance v depresi ze ztráty místa.
Podobné zprávy


Mohou značky růst i v dobách inflace?


Koncept Bernard Pubu slaví deset let, pivovar otevře nové bary v Litvínově a Vyškově


Správná edukace je v kryptu zásadní, říká Jan Kočenda z Trezoru

