O francouzském malíři a české reklamě

6. 1. 2003 00:01

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Podle jedné historky byla kdysi v ateliéru jednoho slavného francouzského malíře jistá dáma, právě když maloval obraz jiné ženy.
Dáma neklidně sledovala, jak se umělci pod rukama rodí jeho dílo.

Po chvilce váhání se konečně osmělila: „Mistře, ale ta žena má nepřirozeně dlouhou ruku!“ Malíř zdvořile odvětil: „To se velmi mýlíte, madam. To není žena — to je obraz.“

Mám někdy pocit, že s českou reklamou je to podobné. Přiliš často je z ní cítit tlak na to, aby „obraz odpovídal předloze“. Příliš často zaměňujeme skutečnost za obraz, cíl za prostředek. Cílem reklamy přece není nastavit zákazníkovi zrcadlo a ukázat mu, jak žije. Ale pohnout ho k reakci, změně postoje apod. Když si porovnám českou reklamu s reklamou jiných zemí, vidím méně fantazie, lehkosti, nadhledu. Tlak na to, být v reklamě popisný, protože přece „naše cílová skupina takto nežije“, „takto náš výrobek nepoužívá“, „takový nábytek v bytě nemá, tak proč bychom ho měli dávat do televizního spotu“. Ale reklama není dokumentární film. Ani reportážní fotografie. Ani sociologická studie.

Jestli chcete namítnout, že má úvaha je zavádějící v tom, že reklama není umění, tvrdím: V tomto ohledu jsou stejné. Nepodceňujme českého spotřebitele, že musí být zobrazován a oslovován „reálně“ a popisně, aby zareagoval. I v reklamě může odchylka od reality přinejmenším vzbudit pozornost. Nepřirozeně dlouhá ruka osoby na inzerátu může přece ilustrovat benefit produktu mnohem lépe. Volba netradičních-nereálných barev může vzbudit reakci cílové skupiny mnohem EFEKTIVNĚJI. (Ano, efektivněji, nikoli efektněji). Takto napsáno to možná působí až banálně a mnozí to odkývou jako samozřejmou věc.

Samozřejmou? Tak proč je velká část českých inzerátů napsána sterilně univerzálním jazykem? Proč dá tolik obhajování prosadit v castingu zajímavou tvář? A proč mám při prohlížení německé reklamní ročenky pocit, že ti „nudní Němci bez fantazie“ jsou proti tuzemcům fantazií hýřící národ? Přeji české reklamě do nového roku méně reality.

Petr Bucha
kreativní ředitel Bates Praha


Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.