Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Marketing

O francouzském malíři a české reklamě

Redakce MAM6. 1. 20032. 7. 2019

Podle jedné historky byla kdysi v ateliéru jednoho slavného francouzského malíře jistá dáma, právě když maloval obraz jiné ženy.
Dáma neklidně sledovala, jak se umělci pod rukama rodí jeho dílo.

Po chvilce váhání se konečně osmělila: „Mistře, ale ta žena má nepřirozeně dlouhou ruku!“ Malíř zdvořile odvětil: „To se velmi mýlíte, madam. To není žena — to je obraz.“

Mám někdy pocit, že s českou reklamou je to podobné. Přiliš často je z ní cítit tlak na to, aby „obraz odpovídal předloze“. Příliš často zaměňujeme skutečnost za obraz, cíl za prostředek. Cílem reklamy přece není nastavit zákazníkovi zrcadlo a ukázat mu, jak žije. Ale pohnout ho k reakci, změně postoje apod. Když si porovnám českou reklamu s reklamou jiných zemí, vidím méně fantazie, lehkosti, nadhledu. Tlak na to, být v reklamě popisný, protože přece „naše cílová skupina takto nežije“, „takto náš výrobek nepoužívá“, „takový nábytek v bytě nemá, tak proč bychom ho měli dávat do televizního spotu“. Ale reklama není dokumentární film. Ani reportážní fotografie. Ani sociologická studie.

Jestli chcete namítnout, že má úvaha je zavádějící v tom, že reklama není umění, tvrdím: V tomto ohledu jsou stejné. Nepodceňujme českého spotřebitele, že musí být zobrazován a oslovován „reálně“ a popisně, aby zareagoval. I v reklamě může odchylka od reality přinejmenším vzbudit pozornost. Nepřirozeně dlouhá ruka osoby na inzerátu může přece ilustrovat benefit produktu mnohem lépe. Volba netradičních-nereálných barev může vzbudit reakci cílové skupiny mnohem EFEKTIVNĚJI. (Ano, efektivněji, nikoli efektněji). Takto napsáno to možná působí až banálně a mnozí to odkývou jako samozřejmou věc.

Samozřejmou? Tak proč je velká část českých inzerátů napsána sterilně univerzálním jazykem? Proč dá tolik obhajování prosadit v castingu zajímavou tvář? A proč mám při prohlížení německé reklamní ročenky pocit, že ti „nudní Němci bez fantazie“ jsou proti tuzemcům fantazií hýřící národ? Přeji české reklamě do nového roku méně reality.

Petr Bucha
kreativní ředitel Bates Praha


Zavřít reklamu

Helena Vondráčková obsadila první místo hitparády prodeje CD

Starší článek

Společnost Corpus Solutions, a. s., slaví 10. výročí působení na tuzemském trhu

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Bernard

Koncept Bernard Pubu slaví deset let, pivovar otevře nové bary v Litvínově a Vyškově

První Bernard Pub otevřel před deseti lety v Jeseniově ulici v Praze. Síť franšízových podniků se od té doby postupně rozšiřuje, aktuálně jich je otevřeno…
5. 8. 20224. 8. 2022
Marketing

Správná edukace je v kryptu zásadní, říká Jan Kočenda z Trezoru

Poptávka značně narostla, Češi patří mezi krypto nadšence, říká šéf marketingu českého výrobce světoznámé hardwarové peněženky Trezor Jan Kočenda.
5. 8. 20225. 8. 2022
Marketing

ČEZ zpřístupňuje VR prohlídku Temelína celému světu

Jaderná elektrárna Temelín spustila už loni ve svém Infocentru prohlídku ve virtuální realitě ReakTour, která si rychle získala velkou popularitu. Nyní je…
5. 8. 20225. 8. 2022
Marketing

Vodafone představil prvního „oldfluencera“ Václava Ježka

Koncem roku 2021 Vodafone vyhlásil casting na prvního českého influencera ve věku nad 65 let, tedy „oldfluencera“. Nyní se jím stal 65letý Václav Ježek,…
4. 8. 20224. 8. 2022
Reklama
FM banner srpen 300x250

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

Jan Hanuš míří z Mall Group šéfovat topenářskému startupu Woltair
Novou generální ředitelkou McDonald’s pro ČR a SR je Yuliya Badritdinova

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.