Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Marketing

Má být placení za tendry povinné?

Redakce MAM27. 1. 20032. 7. 2019

Ředitel Registru reklamních agentur reaguje na názorový střet mezi Asociací reklamních agentur (AKA) a Českým svazem značkových výrobců (ČSZV).

V současnosti nás téměř všichni klienti Registru žádají o radu ohledně placení skicovného. Nedávno se v souvislosti s touto záležitostí plně projevily názorové rozdíly AKA a ČSZV podporovaného Světovou federací zadavatelů reklamy (WFA).
Výběr podle ad hoc kreativity
Agentury považují skicovné za velmi podstatné téma. Pokud se totiž agentura zúčastní tendru, kde hlavní kritérium výběru představuje hodnocení ad hoc vzniklého kreativního řešení, mohou se její náklady na tendr vyšplhat až na 500 tisíc korun a zaměstnanci, kteří se na prezentaci podíleli, jsou tak placeni z peněz stávajících loajálních klientů agentury. Zmíněné kritérium navíc není tím nejlepším a existují alternativy, které by pro agentury byly levnější.
Přesto se však mnoho klientů, většinou z důvodu nedostatečné informovanosti o lepších metodách, drží starého přístupu k výběru. Zavést skicovné je pro agentury jednou z cest, jak klienty od zastaralých metod odvést. Dalším motivem je odradit je od toho, zvát do tendrů příliš mnoho subjektů nebo pořádat „lichá“ výběrová řízení, která mají za účel pouze získat v co nejkratší době kreativní nápady, které jsou potom vnucovány stávající agentuře.

Povinné či dobrovolné skicovné?
Našim klientům jsme řekli, že placení skicovného považujeme za tzv. best practice, tj. postup, který je v oboru považován za nejlepší a vytváří důvěryhodnou atmosféru; ale existují i alternativní postupy, při kterých se agentury tendru účastní zdarma. V principu tuto praxi podporují jak ČSZV, tak WFA. Rozpory se týkají toho, jestli a) zavést skicovné jako povinnost a b) ukládat tyto platby prostřednictvím AKA na fond, z kterého by se financovalo vzdělávání a školení pro zaměstnance komunikačních agentur.
Věřím, že způsob uvažování, který vedl k návrhům AKA, si zaslouží podporu všech klientů, kteří chtějí reklamu využívat k rozvoji svého podnikání. Ve srovnání s nadnárodními společnostmi, nadnárodní agentury do tréninku a rozvoje svých českých zaměstnanců neinvestují a AKA se zde aktivně snaží tuto mezeru zaplnit. Jiří Mikeš o to usiluje již 11 let a Evžen Hart v poslední době pracuje na zařazení oboru zaměřeného na reklamu do studijního programu Univerzity Karlovy. Tyto aktivity vítám a chápu, proč se oba domnívali, že jejich návrhy budou podpořeny. Výši poplatku za skicovné stanovili dokonce pod úrovní toho, co někteří klienti v současnosti agenturám platí, a doufali, že pokud jasně vysvětlí, kam finance půjdou, budou klienti více nakloněni je akceptovat.
AKA chybí partner na straně zadavatelů
Podstatou problému je toto: AKA je složena z výkonných ředitelů agentur, pro které je záležitost skicovného zásadní otázkou ve vztahu k ziskovosti a schopnosti poskytovat kvalitní služby. Bohužel zde však neexistuje partnerská organizace zastupující zadavatele, která by byla, co se týče zájmu a znalosti reklamy, na stejné úrovni jako AKA (ve Velké Británii je takovým subjektem ISBA). Klienti, kteří považují reklamu a ostatní způsoby marketingové komunikace za podstatné pro svůj úspěch, by měli mezi sebou nastolit debatu o tématech, jako je tohle, a současně vyvolat diskusi s AKA, APRA a jinými reprezentanty agentur na témata vlastní. V případě společného postupu by se tato platforma dostala do pozice, ze které by bylo možné postavit se monopolním a kartelovým praktikám, které trh tíží a které zadavatele každý rok stojí mnohonásobně víc, než když zaplatí za skicovné.
Richard Hunt,
ředitel Registru reklamních agentur

Zavřít reklamu

Bývalý ministr kultury Knažko novým ředitelem slovenské TV Joj

Starší článek

Vydavatel polských deníků Žycie a Prawo a Gospodarka zbankrotoval

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Unsplash.com

Mohou značky růst i v dobách inflace?

Česká republika zažívá nejvyšší inflaci od roku 1993. Lidé mají hlouběji do kapsy a značky jsou už poněkolikáté za posledních dvacet let v extrémně těžké…
11. 8. 202211. 8. 2022
Marketing

Koncept Bernard Pubu slaví deset let, pivovar otevře nové bary v Litvínově a Vyškově

První Bernard Pub otevřel před deseti lety v Jeseniově ulici v Praze. Síť franšízových podniků se od té doby postupně rozšiřuje, aktuálně jich je otevřeno…
5. 8. 20224. 8. 2022
Marketing

Správná edukace je v kryptu zásadní, říká Jan Kočenda z Trezoru

Poptávka značně narostla, Češi patří mezi krypto nadšence, říká šéf marketingu českého výrobce světoznámé hardwarové peněženky Trezor Jan Kočenda.
5. 8. 20225. 8. 2022
Marketing

ČEZ zpřístupňuje VR prohlídku Temelína celému světu

Jaderná elektrárna Temelín spustila už loni ve svém Infocentru prohlídku ve virtuální realitě ReakTour, která si rychle získala velkou popularitu. Nyní je…
5. 8. 20225. 8. 2022
Reklama
FM banner srpen 300x250

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

Novým CEO MultiSport Benefit je Miroslav Rech
Romana Jourdren vede obchod společnosti Orkla Foods

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.