Jezdíte off-roadem? Podporujete teroristy!

27. 1. 2003 00:01

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Máme první fotky z Agentury roku. Podívejte se, jak jsme oslavili vítěze!

Letošní slavnostní předávání cen Agentury roku proběhlo v úterý 16. dubna v prostoru Václaváku 22. Bylo s námi u toho přes sto hostů a zábava byla ohromná. Přinášíme vám první část fotogalerie.

Reklama
SDG

Jestli máte v garáži terénní automobil, pak podporujete arabské teroristy! Alespoň to tvrdí reklamní kampaň, jež paroduje protidrogové spoty americké vlády.
n Jindřich Jirásek
Miliony řidičů ve spojených státech, kteří vlastní automobil kategorie SUV, pomáhají teroristům v útocích na jejich vlastní zem. Tvrdí to dvě televizní reklamy, jež se ve vysílání amerických stanic objevily v polovině ledna. Každý litr benzinu či nafty, který prolijí hrdlem svého nenasytného plecháče, totiž znamená další dolárek na účet zemí, jež teroristy podporují. Sport utility vehicles — lehké teréňáky, jsou v posledních letech v USA velmi populární pro svou bezpečnost, ekologům je však trnem v oku monumentální spotřeba pohonných hmot. Autoři kampaně pod označení SUV ovšem zahrnují i těžkotonážní off-roady typu Ford Explorer nebo Hummer.
Vážně myšlená parodie
Základní příběh reklam přitom paroduje aktuální kampaň vládních úřadů, jež v televizních spotech hrají na vlasteneckou strunu a říkají, že kdo prodává a bere drogy, přímo podporuje teroristy, kteří jsou z výroby a pašování omamných látek živi. Kampaň proti SUV používá stejné argumenty: Tak v jednom ze spotů čerpá muž benzin do svého teréňáku, zatímco dětský hlas v podkresu vypráví: „Tohle je George. A tohle je benzin, který koupil pro své SUV.“ Objevuje se mapka Středního východu ukazující Irák a Saudskou Arábii a hlas pokračuje: „To jsou země, kde ropné společnosti nakupují ropu, ze které se vyrábí benzin.“ Následuje pohled do výcvikového tábora teroristů a hlásek neodbytně hovoří dál: „A tohle jsou teroristé, kteří dostávají peníze z těchto zemí pokaždé, když George tankuje do svého suvéčka.“ V druhém spotu zase různí Američané připouštějí: „Dávám peníze teroristům v cizích zemích.“ A reklamu uzavírá otázka: „Co dělá vaše SUV pro naši národní ekonomiku? Detroite, Amerika nyní potřebuje auta s hybridním pohonem.“
Kampaň za 200 tisíc
Za kampaní stojí nezisková organizace Detroit Projekt, jejíž hlavní mluvčí je spisovatelka Arianna Huffingtonová, duší republikánka (a dříve majitelka SUV), v současnosti však patřící k největším kritikům velkých korporací a státní politiky. Reklamy, jejichž výroba stála 200 tisíc dolarů, vznikly za přispění známých mediálních osob, producentů Steve Binga, Normana Leara a spolutvůrce seriálu Seinfeld Larryho Davida. Spoty už odmítlo vysílat několik televizních stanic, z velkých např. newyorská ABC.
V čem by jezdil Ježíš?
Diskuse o ekologické škodlivosti terénních vozů a jejich negativním vlivu na národní ekonomiku Spojených států nabyla v poslední době stejných rozměrů jako debata o právu na vlastnictví a nošení zbraně. Koncem loňského roku tak např. musela velká automobilová trojka General MotorsFord Chrysler čelit kampani křesťanského sdružení Evangelical Enviromental Network, jež vede boj proti SUV pod heslem „V čem by jezdil Ježíš?“ Off-road, který ničí přírodu, by to pochopitelně nebyl. Jediný, kdo zatím na argumenty aktivistů reagoval, byl Ford, který už přislíbil, že do roku 2005 sníží spotřebu u svých SUV a bude investovat více do rozvoje automobilů na hybridní pohon. Po lednovém detroitském autosalonu však přišly s prototipy aut s hybridním pohonem i další velcí výrobci a kombinovaný motor se objevoval nejčastěji právě pod kapotou SUV.
SUV mají 20 % trhu
Lehké terénní vozy a civilní verze vojenských off-roadů mají v USA obrovský úspěch. Na celkovém prodeji osobních automobilů se podílejí z 21 % a podle odhadů vlastní automobil typu SUV 16 milionů Američanů. Čeští motoristé jsou větší vlastenci — za loňský rok si jich vůz kategorie SUV koupilo podle údajů Sdružení dovozců automobilů „jen“ 4250. n

Budou jezdit za méně? Off-roady jsou pro výrobce automobilů lukrativní byznys. Musí však čelit stále silnějšímu tlaku na snížení jejich spotřeby paliva.



Kampaň vyvolala pobouření
Nesahejte na mé hummery!
Proti reklamám organizace Detroit Projekt se neohradily pouze některé televizní stanice, ale soukromou válku jim vyhlásila i např. spolumajitelka detroitské reklamní agentury Brogan & Partners Marcie Broganová. Na 800 e-mailových adres přátel a klientů rozeslala fotografii, na níž pózuje se svými dvěma hummery, a připojila oznámení, že zakládá společnost „za zredukování prázdna v lidských hlavách“. Proti „drzosti“ Detroit Projectu hodlá bojovat i tištěnými pohlednicemi se stejným motivem.


Redakce MAM

Další zajímavé čtení