Reklama zblízka i z rychlíku s Tomášem Hanákem

23. 2. 2004 00:02

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Fajn rádio si novým partnerstvím s Enterprise Esports otvírá dveře do gamingu

Fajn rádio z mediální skupiny Media Bohemia se v marketingu dlouhodobě zaměřuje na spolupráci s influencery a tiktokery z různých oblastí. Nyní prostřednictvím Enterprise Esports vstupuje do oblasti esportu a bude oslovovat milovníky gamingu.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.



Obligátní první otázka. Znáš reklamu spíš zblízka, nebo spíš z rychlíku?
Asi spíš z rychlíku, protože v poslední době jsem ji nedělal a nijak ji nesleduju, když nemusím. To znamená, že v televizi mě míjí, pokud třeba nečekám na večerníček, který chci pustit synovi. Takže to je z takového zastávkového rychlíku.

To znamená, že když můžeš, tak se jí vyhneš.
Jo, ale nemám off-road, takže se nemůžu vyhýbat billboardům na dálnici… Ale co mě teď fascinovalo, byla dálnice do Brna, což je úsek, kde jsou reklamy na hudbu na CD. Tam bylo třeba „nové CD Zdeněk Style Hrubý“, o kterým nikdo (jeli jsme v pěti) nikdy neslyšel. A tam bylo „nové CD“, což napovídá, že předtím bylo nějaký předchozí.

My teda víme, že jo… ale přesto: Hrál jsi někdy v reklamě?
No nesčetněkrát. Bylo jich už možná tak deset, kde jsem prodal obličej… no možná, člověče… jo, protože už za bolševika jsem v nějakejch hrál.

Například?
Traktor Zetor pro Island. Nevím, jak to zvedlo křivku prodeje… Já hrál traktoristu, takovýho kovboje v klobouku. To bylo za 1500 Kč. A pak hned po revoluci jsme s celým divadlem i s Davidem Vávrou natočili reklamu na video na nějakou stranu podnikatelů, před volbama. Úplně umaštěná, upocená záležitost.

Pak taky to byla ta od Honzů Svěráka a Slováka, jak jsi pašoval nějaký oleje na Slovensko, tuším…
…ano, to byla jedna z prvních.

Když jsme u toho Vávry, tak on právě říkal, že Tomáš Hanák, ten to má srovnaný, ten reklamu bere. Ten s tím může žít a je úplně v klidu a pohodě.
No, hele, tak když říká Vávra, že jsem s tím vyrovnanej… tak s tím vůbec nejsem vyrovnanej a mám s tím problémy, který zasahujou celý organismus a nejvíc žaludek. To vždycky vředy vyraší.

Nervozita?
To ne, spíš jako pocit rozervanosti a jako sliz se mi rozlévá po těle… Pokud to není třeba případ, že je to nějaká firma, která je mi opravdu příjemná. Jako český výrobce kotlů na tuhá paliva. To se mi zdálo důstojný. To je prostě tak neatraktivní zboží, navíc dělá teplo. A na to jsem si napsal scénář sám, sám odehrál, Ondřejem Trojanem režíroval. A vím, že pak někdo volal a dokonce říkali: Vy jste nám pěkně zkomplikovali situaci, že museli otevřít nějaký nový provozy, skutečně se zvýšil prodej.

Takže ti musí být sympatická značka?
Nebo když opravdu tlačí na pilu prostřednictvím peněz a člověk si pak řekne: Tři děti… A pak samozřejmě z čirýho vrozenýho pokrytectví, když někdo přijde a řekne: To je jen pro asijský trh. Takže jsem na Křivoklátě natáčel reklamu na indickou whisky. Ale stejně, pak najednou říkala kamarádka: Volal mi můj bejvalej, že sedí v Barmě v baru a najednou na obrazovce ses objevil ty, jak v černým kabátě zachmuřeně kráčíš nějakejma smíšenejma lesama, což jsou křivoklátský. Globalizace.

Existuje nějaká hranice, kam už Tomáš Hanák nejde?
Když byly děti malý a neměly z toho rozum, tak to nebylo tak vážný. Teďka se už člověk bojí klesnout příliš hluboko, protože dětem už je 15 a 13 let a v tomhle věku na ty reklamy koukaj a mají o tom přehled, broukaj si všechny ty melodie. Nerad bych, aby se za tatíka musely nějak moc stydět….

Vnímáš v reklamě nějaký posuny od socíku a mezi začátkem 90. let a současností?
Ty dřevní doby reklamy jsou samozřejmě kouzelný. 60. i 70. léta, ta upachtěnost je vlastně teďka milá, když se tam točily tři páry fuseklí a k tomu zpíval sbor bou, bou, bou… Tak to bylo nádherný. A dneska? Dělal jsem reklamu na holicí strojky pro Američany a ta produkce byla tak giga, ta příprava, kdy se nebavili o tom, co která věc stojí… Je fakt, že dneska člověk často musí uznat, tohle museli dělat opravdu mistři svého oboru. Je to dovedený k dokonalosti. I zvuková stránka. Ten zvuk tě v tom bytě dožene, i když jsi otočený zády nebo jsi na záchodě.

Takže v čem vidíš posun?
Stále víc a víc peněz ve hře.

Vzpomeneš si na nějakou starou socialistickou reklamu?
Já myslím, že tam byla základem a vrcholem dynamičnosti točna s motorkem a na tom byly saponáty nebo možná punčochy, ale i hlávka zelí. Nebo kysané zelí, to bylo normálně v reklamě. V pytlíku, takovej ten hnus igelitovej, a to se tam točilo, i cenovka fixem načmáraná, prostě reklama raná.

A co takhle nějaká historka z natáčení?
Já se jednou v rámci natáčení reklamy koupal v nějakém rybníce, žertovná reklama s Jirkou Krytinářem, a vím, že to bylo tak trapný, že jsem se jenom modlil, aby tam někdo nešel kolem. A samozřejmě partička od Lumíra Tučka z recitační skupiny Vpřed se šla zrovna koupat. A já jsem právě komicky padal do vody před kamerou. Bylo to úplně strašný. Pokles až na dno vlastní důstojnosti.

Vytáčí tě nějaká reklama?
Ne že by mě to vytáčelo, ale takové jako nějakej tmel – udělala jsem si to sama -, tak to mi přijde nechutný. Teď je billboard, kde píšou „pokles cen“ a tam holka ukazuje na slipy nějakýho kluka. Taková oslizlost. Anebo nemám rád to sdělení, který nese takovej ten billboard „pořád něco chce, tak jí to kupte“. Je tam vybranej model nesnesitelný ženský, a ta myšlenka, že ji máš umlčet, minimalizovat její výskyt na tomto světě nebo v domě tím, že jí koupíš cokoli… Drahoušku, jen si to vem a teď s tím jdi do hajzlu. To je dost odporný.

A když koukáš na televizi, třeba na Novu, a pak naskočí reklamní blok?
Novu nemám, my bydlíme mezi kopcema plnejma železa a tam Nova jde jen vzdáleně zašuměně a někdy jde k tomu ruský zvuk. Za těma kopcema totiž vede dálnice přes Beroun a ruský kamiony mají prej tak silný vysílačky, že mám ruskou Novu.

Funguje na tebe reklama?
Vůbec ne. S čistým svědomím můžu říct, že absolutně vůbec. Vadí mi, proč bych měl pak tu reklamu za to zboží zpětně platit. Já opravdu stále víc, jak roků přibývá, zjišťuju, že těch věcí potřebuju čím dál tím míň. To znamená, že i náš malej domek mi stále častěji připadá velkej, zbytečně zaplavenej výrobkama, blbostma, který mi ubírají místo a berou mi prachy, protože se furt pravidelně posíraj. Takže já teď vlastně mlsně pokukuju po takovejch jako kůčách, kůlnách, ruinách. To je opravdu už únava z toho všeho.

Cesta z města?
No, ne tak pohádkově, ale vlastně jo.

Máš mobil?
Mám. Věřte nebo ne, šel jsem do bazaru a říkám: Máte nějakej prachobyčejnej za obyčejný prachy? A oni řekli, tady, za 1500. Tak ho mám.

A jsi u čeho, u Oskara?
Eurotel, ale samozřejmě že vždycky když mi řeknou, provolejte až o 50 % víc, tak si říkám, debile, to by stálo za to. Ale stejně neudělám nic. Už mě to nedonutí.

Co je pro tebe důležitější hraní, psaní, moderování?
Moderování je obživa. Činí to značnej podíl na mých příjmech. Hraní s MTO Universal je čiročirá radost, proto to taky udržujeme na maximálně pěti šesti koncertech do roka, aby nás to bavilo. Se Sklepem je to častěji, ale tím, že se to každý rok mění, ta besídka, tak tam nehrozí stereotyp. A psaní, to je rozkoš.

Co dělá Tomáš Hanák pro svoji značku T. H.?
Asi nic zvláštního, co já vím. Já jsem zavedenej jako sympatickej kluk se zdravejma názorama, který ale už tolik lidí serou, jak se opakujou, jako abstinent a charitář a milující tatíneček…


Poté, co zhlédl cca 20 reklam z poslední doby, konstatoval, že se mu líbí Oskar, Peugeot, Hyundai, nad Korunní krčil rameny. A to je asi tak pro dnešek všechno.

profil
Tomáš Hanák (1958)
Herec divadla Sklep, filmový herec (namátkou: Kopytem sem, kopytem tam, Pražská pětka, Kouř, Žiletky, Díky za každé nové ráno, Kamenný most, Zdivočelá země, Pasti, pasti pastičky, Cesta z města, Rebelové, Mazaný Filip), scenárista, občasný moderátor, sympatický chlapec (46) se zdravými názory.


Hanak_3.jpg ()


Hanak_5.jpg ()


Hanak_7.jpg ()


Hanak_19.jpg ()


Hanak_11.jpg ()


Hanak_13.jpg ()
Společná dráha. Tomáš Hanák a dva stálí dopisovatelé M&M Petr Širc a Tomáš Belko z BBK v nádražáckém.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení