Na překvapení stále čekám
Do funkce výkonného ředitele vydavatelství Hachette Filipacchi 2000 nastoupil před nedávnem Jan Maxa. A toto nám o sobě prozradil…
n Martina Vojtěchovská
Můžete říci, jak jste se dostal do vydavatelského světa?
S vydavatelským světem jsem přicházel do kontaktu v průběhu celé své dosavadní profesní činnosti. Mohu například jmenovat vydávání českých překladů počítačové literatury a manuálů, účast na celoevropském projektu elektronické komunikace mezi vydavateli časopisů nebo na řízení internetového portálu pro malé a střední firmy. Když jsem po 15 letech v informatice pocítil potřebu změny, bylo tudíž přirozené zamířit právě do tohoto odvětví.
Co konkrétně máte v HF 2000 na starosti a jak jsou vaše kompetence vymezeny vůči kompetencím generálního ředitele?
Smyslem mé přítomnosti v HF 2000 je umožnit Martinu Shenarovi (gen. ředitel – pozn. red), aby se soustředil na tvůrčí a koncepční práci – jde zejména o „coaching“ redakčních týmů, osobní dohled na významné projekty vydavatelství a v neposlední řadě plánování a příprava kroků důležitých pro další rozvoj společnosti. Mojí zodpovědností je tudíž operativní řízení a každodenní chod HF 2000.
Ve funkci jste nějaký čas, můžete říci, co vás na nové práci překvapilo (mile i nemile)?
HF 2000 se zatím přes všechnu snahu nepodařilo mě nějak zásadně překvapit. Jsem zřejmě zocelen léty práce v informatice a v poradenství, kde také nikdy nebyla nouze o neočekávané situace a náhlé zvraty.
V čem se podle vás liší český tiskový trh od vyspělých západních tiskových trhů?
Toto je nejen oblíbená otázka českých novinářů, ale vůbec populární téma v naší zemi. Přesto je těch „našich“ specifik už dnes mnohem méně než společných znaků a neustále jich ubývá. Podstata je v tom – a to nejen na tiskovém trhu – že jsme méně sofistikovaní, například v metodách marketingu, propagace nebo distribuce, ale doháníme to větší pružností a přizpůsobivostí. Například naši lidé jsou ochotni zvládnout více specializací najednou, takže v oborech náročných spíše na duševní než fyzickou práci vystačíme s početně menšími týmy než firmy na Západě.
Co by se reálně dalo na našem trhu zlepšit?
Reálným zlepšením na vydavatelském trhu by byla například účast všech velkých vydavatelství v auditu prodejů ABC. Při vykazování prodejů jde o přesná, snadno ověřitelná čísla, takže zde je centralizace na místě. Naopak v průzkumech čtenosti, kde se pracuje se statistickými údaji, bych uvítal pokračující konkurenci aspoň dvou odlišných metodik. Všechny hromadné průzkumy jsou zatíženy systematickými a náhodnými chybami a občas z nich vycházejí čísla zjevně nesmyslná. Příkladem může být náš titul Premiere: Už několik období průzkum čtenosti MML tvrdí, že velká část těch, kdo si časopis podle ABC koupí, ho nikdy nečte. Pokud se ukáže, že spolupráce Media projektu a MML přerůstá až do integrace metodik, respektive jejich výsledků, věřím, že na to trh odpoví vznikem dalšího, na těchto dvou skutečně nezávislého průzkumu čtenosti.
Jak nejraději trávíte volný čas?
Na čerstvém vzduchu, ať už pěšky, na kole nebo na běžkách. Občas se mi zasteskne po mládí hudebníka a rád si zahraju s přáteli v jednom ze dvou poněkud bizarních hudebních těles na příležitostných vystoupeních. n
Každodenní starosti. Zodpovědností Jana Maxy ve vydavatelství HF 2000, je operativní řízení a každodenní chod vydavatelství.
Podobné zprávy


Martina Říhová řídí vedle Active i CMI News


DoDo posiluje vedení, novým CEO pro ČR a SR se stává Ivo Velíšek


BigBoard rozšiřuje online aktivity, společnost posílí Ferdinand Kraus z O2

