Američany čeká v pátek nejrušnější nakupovací den roku. Důvodem jsou výhodné nabídky v první den předvánoční nákupní horečky. Slevy, často limitované jen několika prvními hodinami, mohou přesáhnout i 60 procent.
Ze 300 milionů obyvatel USA, včetně kojenců, se do obchodů od pátku do neděle chystá téměř každý druhý, celkem 133 milionů lidí, kteří tam hodlají utratit 42 procent peněz vyčleněných na Vánoce. Určitě si z obchodu něco odnést je rozhodnuto přes 55 milionů lidí, bezmála každý šestý Američan, uvedla Národní federace maloobchodu (NRF).
Sezona vánočních nákupů začíná ve Spojených státech tradičně v pátek po Dni díkůvzdání, který připadá na tento čtvrtek. Protože se obchodníci díky dobrému obratu dostávají poprvé do černých čísel, mluví se běžně o Černém pátku.
Velké obchodní domy, jako například Wal-Mart, Target nebo Best Buy otevřou v pátek už v 5:00 hodin ráno, některé nabídnou prvním příchozím zdarma snídani či pro ně zařídí bezplatnou dopravu ze středů měst. Výjimkou u řady obchodníků není ani otevírací doba posunutá už na první minutu po čtvrteční půlnoci. Po loňské zkušenosti, kdy v dešti čekalo 50.000 lidí na otevření nákupního centra v Riverheadu ve státě New York na zahájení prodeje v 5:00, rozhodl se řetězec výprodejů Tanger Outlets otevřít ve svých 22 velkoprodejnách od půlnoci. Akci nazval "Půlnoční šílenství".
Ten, kdo ale chce mít jistotu, že skutečně nakoupí nejvýhodněji, se musí obrnit trpělivostí a před brány prodejen se usadit už ve čtvrtek večer nebo odpoledne. Odměnou je mu pak například koupě prvotřídní televize, která normálně stojí 1400 dolarů (asi 25 000 korun) za bezkonkurenčních 900 dolarů (16 300 korun). Takto výrazně zlevněného zboží je ale zpravidla jen velmi omezený počet, a tak se dostane opravdu jen na ty nejvytrvalejší.
Právě nejmodernější spotřební elektronika, jako jsou ploché televize s vysokým rozlišením, je podle odborníků největším lákadlem letošního Černého pátku. K cenovým hitům patří mimo jiné i bezdrátová sluchátka k mobilním telefonům za 25 dolarů (450 korun), laptop za 229 dolarů (4150 korun) nebo přenosný navigační systém za 299 dolarů (5400 korun).
Přes snahu obchodníků přivést do prodejen maximum zákazníků očekává NRF v letošní předvánoční sezoně nejhorší výsledky za posledních pět let. Zdrženlivost při nákupech dávají odborníci do souvislosti s potížemi americké ekonomiky, zejména pokud jde o situaci na trhu bydlení a úvěrů, dražší energie i vyšší náklady na potraviny. Přesto ale Američané před Vánocemi utratí 474,5 miliardy dolarů (8,6 bilionu korun), což je o čtyři procenta více než před rokem.
Nižší než předpokládané prodeje v závěru roku očekávají i některé velké obchody. Společnost Macy's, stejně jako obchodní domy J.C. Penney a Kohl's, snížily předpovědi pro čtvrté čtvrtletí pod své původní odhady. Target zaznamenal neočekávaný pokles po stagnujících prodejích už ve třetím čtvrtletí.
Zisky obchodníků negativně ovlivní vysoká konkurence v předvánoční sezoně. "Zákazníci ve zvýšené míře očekávají, že nakoupí se slevou při akcích kolem Černého pátku, což může stlačit obchodní marži," komentovala předpokládaný vývoj organizace pro průzkum trhu Cowen & Co.

reklama
reklama
reklama