Představitelé hudebního průmyslu jsou rozděleni v názoru na budoucnost prodeje digitálních nahrávek. Pozornost velkých vydavatelství odvádějí stranou snahy vypořádat se s piráty, což podle kritiků brzdí růst legálně prodávané hudby. Obviňované firmy však tvrdí, že nemají na výběr, napsala agentura Reuters z výroční konference MidemNet v Cannes.
"Spousta lidí po celém světě mi říká, že řešíme své problémy nevhodnou cestou," uvedl šéf Mezinárodní federace hudebního průmyslu (IFPI) John Kennedy. "Nikdo mi ale neřekne, co jsme měli udělat. S tím, co je zdarma, se zkrátka nedá soupeřit," dodal.
Debaty konference na francouzském pobřeží se točí kolem konceptu správy digitálních práv, čili DRM, která jako obrana proti pirátům omezuje využití hudebních nahrávek koupených elektronickou cestou. Její zastánci říkají, že DRM nabízí alternativní metody jako předplatné či služby placené reklamou.
Kritikům DRM se nelíbí, že se písně koupené legálně například v prodejně Rhapsody nedají přehrávat v rozšířených přehrávačích iPod a že chybějící kompatibilita omezuje růst legálního prodeje písní. Podle Kennedyho by se hudební průmysl bez DRM proměnil v anarchii.
David Pakman, generální ředitel eMusic, druhého největšího prodejce v USA po iTunes, s tím ale nesouhlasí. Jeho služba je jediná, která ve velkém prodává písně rovnou ve formátu MP3, a je proto kompatibilní s různými přehrávači včetně iPodu. Přístup eMusic ale paradoxně vedl k tomu, že tuto službu nepodporuje ani jeden ze čtyř hlavních světových hudebních vydavatelství. U těchto gigantů dohromady se přitom prodávají dvě třetiny světové hudby.
Šéfredaktor magazínu Wired Chris Anderson připomíná, že by se jistá míra pirátství měla akceptovat. "Na nulové pirátství se nikdy nedostanete," říká Anderson. Pokud by se odvětví pokusilo vymýtit pirátské kopírování a výměny nahrávek zcela, pak by to podle něj vymýtilo i poslech hudby jako takový, napsala agentura Reuters.

reklama
reklama
reklama