Hudební vydavatelství nyní zažívají zlaté časy. Díky předvánočním nákupům v podzimní sezóně získají až 50 procent celoročních tržeb. Úspěch slaví také osvědčená marketingová taktika: vydávání vánočních best of velkých světových hvězd i domácích interpretů. Na českém hudebním trhu se na podzim objevily výběry Georga Michaela, Oasis, Depeche Mode, U2, Roxette, ale i Richarda Müllera, Pehy nebo Ivety Bartošové.

George_Michael.jpgGramofirmy zaplavily předvánoční trh množstvím best of, které pro ně představují snadné zisky. Svého výběru se dočkal také George Michael.

"Vzhledem k nižším nákladům, které vydavatelské společnosti s přípravou těchto titulů mají, se jedná o komerčně úspěšné nahrávky. Jejich životnost je ale omezena právě Vánoci, posluchači si je kupují jako vhodný dárek," říká marketingová ředitelka Sony BMG Romana Pašková.

Pro firmy jsou tyto desky snadným výdělkem, vzhledem k tomu, že operují s již nahranými skladbami. Pro ziskovost předvánočních výběrů tak stačí prodej v řádech tisíců kusů - v porovnání s běžnými novinkovými deskami totiž firmám odpadají statisícové (u českých umělců) až miliónové (v případě zahraničních hvězd) náklady, které musí investovat do pronájmu nahrávacích studií.

Občas se prodejnost výběrů vyrovná prodejnosti řadových nahrávek - podle marketingového ředitele Universal Music Miloslava Zýky se letošního 2CD Best of slovenského Elánu prodalo okolo 30 tisíc nosičů. "Je to naše druhá nejúspěšnější nahrávka v letošním roce," podotkl Zýka. Best of Pehy se blíží 10 tisícům prodaných nahrávek.

Hudební firmy a kapely k podpoře prodejů best of používají nejrůznější marketingové triky a motivace pro zákazníky. Například Sony BMG zařadilo aktuální výběry do kategorie nahrávek se sníženými cenami. Výběr velké zahraniční stálice Sony BMG tak lze koupit za částku do 400 korun.

Obvyklou fintou umělců na skalní fanoušky je zařazení bonusu ve formě nové skladby, rarity nebo remixu. Například na letošním výběru Georga Michaela Twentyfive, který zpěvák vydal u příležitosti 25. výročí odstartování showbyznysové kariéry, je umístěna nová skladba Understand (je pouze na limitované edici) nebo nová verze písně Heal The Pain, nahraná s legendárním beatlem Paulem McCartneyem. Podobně britská acid-funk-disco kapela Jamiroquai na výběru High Times: Singles 1992 - 2006 vydala dvě nové skladby Runaway a Radio.

Oasis se zase snaží nalákat na exkluzivitu svého best of - tato kapela vždy tvrdila, že výběr vydá pouze v případě rozpadu. Aktuální kolekci Stop the Clocks však sestavil samotný frontman Noel Gallagher v reakci na ukončení kontraktu se Sony BMG. "Získali jsme informace, že Sony BMG chystá vydat naše best of za každou cenu, proto jsme se raději zúčastnili sestavování nahrávky, jinak by to nestálo za nic," uvedl Gallagher v rozhovoru pro server news.com.

Firmy však spíše věří jménu a popularitě umělce než exkluzivitě "nových" a "nikdy nevydaných" skladeb. "Rozhoduje jméno, tyto tituly jsou zaměřeny na masové publikum," uvedl Zýka. "Vánoční trh vyžaduje ověřenou kvalitu, není zde místo pro experiment," potvrzuje Pašková.

Dalším obvyklým "vánočním" postupem je vydávání koncertních nahrávek. Universal Music vydali "živák" zpěvákovi Petru Kolářovi, Sony BMG zase Haně Hegerové či Foo Fighters. Posledně jmenovaná firma má na kontě i jednu speciální akci - u příležitosti 10. výročí vydání desky velšských Manic Street Preachers Everything must Go připravila reedici této nahrávky.
reklama