Z týdeníku Literární noviny odchází 11 z 16 redaktorů a zaměstnanců, kteří jsou dlouhodobě nespokojeni se způsobem práce šéfredaktora Jakuba Patočky. Podle názoru podřízených se Patočka kvůli svému politickému angažmá už dva roky téměř nevěnuje vedení časopisu.
Patočka se k situaci v Literárních novinách nechce vyjadřovat do úterý, kdy bude vzniklou krizi řešit vydavatel týdeníku, výbor Společnosti pro Literární noviny.
Redakce je nespokojena i s tím, že Patočka dlouhodobě pobývá v Brně a kontakt s pracovníky časopisu má minimální. Proto předala 15. února vydavateli časopisu už druhý dopis se žádostí o odvolání šéfredaktora a s návrhem na řešení situace v období do zvolení jeho nástupce. Výbor Společnosti pro Literární noviny Patočku ve funkci ponechal.
"Musíme se o všem poradit, v úterý bude jednat výbor a uvidíme, co bude dál. V tuto chvíli probíhají intenzivní jednání mezi redaktory, šéfredaktorem a výborem," řekl člen výboru Alexandr Kliment.
Patočka řekl, že zatím s pracovníky, kteří podávají výpověď, ještě nejednal. "Vyjádřím se k tomu až po úterním jednání," uvedl.
Redaktoři jsou s prací šéfredaktora nespokojeni dlouho. Již loni v březnu žádali o jeho odvolání. I tehdy se výbor za Patočku postavil. Z šestičlenného výboru nyní na protest odstoupily Viola Fischerová a Eda Kriseová.
Jednatřicetiletý Patočka je šéfredaktorem Literárních novin od jara roku 1999. Od začátku jeho působení v této funkci čelil týdeník mnohokrát kritice za to, že se stává platformou pro prezentaci politických názorů - Patočka je členem Strany zelených, za které loni neúspěšně kandidoval do Evropského parlamentu. Po dobu kandidatury se načas funkce šéfredaktora vzdal.
Kvůli svému údajnému zpolitizování měly Literární noviny i problémy se získáním grantu udělovaného ministerstvem kultury. Ministr Dostál odmítal dát příspěvek udělovaný v rámci literárních grantů týdeníku, který se věnuje z velké části politice. Nakonec ale peníze Literárním novinám dal.
Členy Strany zelených jsou vedle Patočky ještě čtyři zaměstnanci redakce či členové redakční rady.

reklama
reklama
reklama