reklama
reklama

Agentura Ipsos realizovala v březnu vůbec první výzkum o veganství v České republice. Průzkum byl proveden pro Asociaci společenské odpovědnosti a byl poprvé představen na zelený čtvrtek v sídle společnosti Unilever.
„Bezmasý jídelníček preferuje v Česku každý desátý mileniál. Stále častěji také od vědců slýcháme, jaké negativní dopady má živočišná produkce na životní prostředí a na změnu klimatu. Pokud bychom tyto dvě linky spojili, mohlo by to znamenat, že si mladí lidé uvědomují svou společenskou odpovědnost směrem k životnímu prostředí a nejsou jim lhostejné environmentální problémy, kterým v současnosti planeta čelí,“ uvádí Lucie Mádlová, zakladatelka a výkonná ředitelka Asociace společenské odpovědnosti. Tato asociace za výzkumem stojí.

Kolik Čechů omezuje příjem živočišných produktů?
K bezmasému stravování (vegan, vegetarián, pescetarián) se hlásí pět procent Čechů a další čtyři procenta uvádí, že maso a ryby jedí pouze příležitostně. Průzkum uvádí, že stejně jako jinde ve světě jsou novým způsobům stravování otevření spíše lidé mladší generace. Téměř třetina lidí uvádí, že plánují konzumovat více ryb a luštěnin, a naopak méně masa a masných výrobků. Podle studie stravu s vyloučením masa preferuje pět procent Čechů a mezi mladými lidmi od 18 do 34 let je to dokonce až 10 procent.

„Vedle cukru se lidé snaží snížit spotřebu zejména masa, masných výrobků a živočišných tuků, hlavním motivátorem v tomto směru je zdravý životní styl. Ženy oproti mužům častěji zmiňují také etické důvody, muži regulaci hmotnosti či zdravotní problémy,“ dodává k výsledkům Tomáš Macků, ředitel komunikace Ipsosu. „Zajímavé rovněž je, že pro třetinu lidí s VŠ vzděláním, kteří snížili nebo plánují snížit konzumaci mléka a výrobků z něj, byla důvodem ohleduplnost ke zvířatům,“ uvádí Macků.

Mají v restauracích vegetariáni a vegani větší výběr?
46 procent tuzemské populace si myslí, že v restauracích a kavárnách nabídka rostlinných produktů vzrostla, což potvrzuje i předseda České veganské společnosti Martin Ranninger. „Zájem o veganství a rostlinnou stravu v posledních letech roste a my tento vývoj velmi vítáme. Z aktuálního výzkumu lze vidět, že i Češi se zajímají více o rostlinnou stravu a věříme, že s rostoucí nabídkou v obchodech a restauracích zájem poroste ještě více. Omezení konzumace živočišných výrobků přináší mnoho výhod, a to zejména ekologických a zdravotních,“ uvádí Ranninger.

Veganská kosmetika, móda a ekologie
Více než polovina Čechů (53 procent) alespoň občas zjišťuje, jestli je obal výrobku ekologický a bezmála polovinu společnosti (49 procent) zajímá, jestli byl výrobek testován na zvířatech. S tím také souvisí narůstající obliba veganské módy.

Výzkum byl realizován v březnu 2019 na reprezentativním vzorku internetové populace ČR ve věku 18-65 let (podle věku, pohlaví, kraje, velikosti místa bydliště a vzdělání). Celkem se ho zúčastnilo 1016 respondentů. Studie byla vyhotovena agenturou Ipsos online na panelu Populace.cz.

reklama