1)  Když míváte na schůzce s klientem problémy se soustředit

Zkuste to jako my, když hrajeme improvizační divadlo na pódiu ve dvou. Snažte se ve dvojici pracovat. Ano, vyžaduje to dlouhodobou a trpělivou práci, ale nakonec je to jednodušší a příjemnější než vyjednávat sám. S mým obchodním společníkem Ondřejem Nečasem se známe pět let, řekli jsme si a zažili víceméně všechno. Stejně se ale spolu potkáváme hodinu před schůzkou s klientem a jsme soustředění jeden na druhého do poslední chvíle. Zkuste to také. Vyměňte si co nejvíc informací a „naciťte“ se na sebe vzájemně, než se potkáte s druhou stranou. Při jednání pak můžete veškerou pozornost věnovat protějšku, protože sami jste sladění. U nás vždycky jeden mluví a druhý zapisuje a předem si řekneme, kdo má co na starost. 

reklama
reklama

2)    Když za agenturu prezentujete v tendru dva a chcete působit sladěně

Nejzákladnější a nejomílanější princip improvizace je přijímat a rozvíjet. Nápady, myšlenky toho druhého. Od první minuty se snažte, aby váš parťák na stejné straně stolu vypadal co nejlépe. Potvrzujte jeho nápady a občas maximálně přeformulujte jeho větu, aby byla jasnější a přesnější. Důležité je vědět, že to samé můžete očekávat z jeho strany i vy. Když se totiž dva lidi snaží, aby ten druhý vypadal dobře, působí dobře oba. Když se snaží, aby vypadali dobře oni sami, působí jako nesympatičtí protivové. Ale vy přece chcete zaujmout, že? 

3)    Když chcete sjednání obchodu uhrát vlastní osobností

Improvizace pro mě začala být radost, až když jsem se přestal snažit. Být chytrý, originální a vtipný. Buď se to stane, nebo ne. Důležité je nedávat si zbytečné cíle a nevytvářet si přehnaná očekávání. Stejný postup aplikujte i vy. Nechlubte se spoluprací s jinými výjimečnými klienty, spíš se zaměřte na plány, co chcete v nejbližší dělat pro firmu, v jejíchž kancelářích zrovna prezentujete. Vždy si pečlivě vyslechněte, jaká očekávání přináší do jednání klient a pak se nebojte říct, co si o záměru doopravdy myslíte. Ptejte se na věci, které vás opravdu zajímají, a nebojte se udělat chybu. Jednou jsem chtěl polichotit a pochválit HR manažerce a šéfce celého týmu jejich kancelář. Ukázalo se, že ukázkové místo k práci nepatří jim dvěma, ale šéfovi. Můj společník Ondřej se mi smál, obě dámy také, atmosféra se uvolnila a v příštích pěti minutách jsme se o problémech firmy dozvěděli vše bez obalu.

 4)    Když má klient nerealistické představy

Na improvizačním jevišti, kterým rozhodně je i schůzka s klientem, by nemělo zaznít ne. Když už ale říkáte ne, nepsané pravidlo tvrdí, že musíte obratem nabídnout lepší nápad. Stejným pravidlem se řiďte i v případě, kdy musíte odmítnout poptávku, kterou nemůžete dobře splnit, nebo když odmítáte nápad, který se nezakládá na silném vztahu s realitou. Zkuste navhrnout něco jiného, originálnějšího, nechat si chvíli čas na rozmyšlenou a přijít s „wow“ momentem. Pravidlo „Nelíbí se mi tvůj nápad, vymyslím lepší“ můžete s úspěchem aplikovat i mimo pracovní život.

 5)    Když si nemůžete vzpomenout, kdo že to proti vám sedí v zasedačce

Za roky práce s lidmi a networkování se lidská paměť většinou přizpůsobí, aby měla lepšího pamatováka na jména a obličeje. Jestli ale stejně jako já trpíte tím, že jména zapomínáte a obličeje si nemůžete přiřadit k momentu, kdy jste ho naposledy potkali, může se vám hodit moje taktika. Obzvlášť ve chvíli, kdy na vás při prezentaci ze strany klienta někdo potutelně mrká, musíte kolečka paměti nahodit, vždyť to se může hodit! Zkuste si postupně nacvičit umění udržování konverzace a paralelního přemýšlení, odkud se s tím člověkem znáte a co jste dotyčné/mu kdy řekli, slíbili nebo naopak odmítli. Můj trik je opakovat v každé otázce jedno slovo z věty, kterou jste právě slyšeli, až do chvíle, než přijde klíčová informace a vy si vzpomenete, o koho jde. Anebo taky třeba zjistíte, že jde o omyl. 

Autor je spoluvlastník firmy improvizuj.cz a zároveň lektor improvizace a stand-up komik.  

reklama