Loňská rekordně nízká nezaměstnanost nahrávala všem lidem, kteří se chtěli kariérně či finančně posunout. Firmy musely už druhým rokem plošně zvyšovat mzdy a navyšovat benefity, aby si udržely lidi a byly konkurenceschopné. Platí to i v marketingu, kde mzdy marketingových ředitelů či PR manažerů vystoupaly až na 120-130 tisíc měsíčně.

Naopak zaměstnavatelé měli letos naopak pozici poměrně těžkou, zvlášť pokud chtěli růst a expandovat. Asi nejvíce jim chyběli lidé na řemeslnické a dělnické pozice a dále v technických oborech, zejména v informačních technologiích. Pro obchod a marketing aktuálně máme o něco málo více pracovních nabídek než pro IT, z toho zhruba čtvrtina je vhodná pro absolventy.

Často až kritický nedostatek pracovníků přinesl pozitivní změnu v tom, že došlo ke zrychlení náborového procesu. Firmy si uvědomily, že nemohou organizovat zdlouhavá tří a vícekolová výběrová řízení, ale naopak musí s kandidátem komunikovat pružně a rychle dospět k rozhodnutí, zda o něj mají zájem, jinak jej uloví jiný zaměstnavatel.

reklama
reklama

Rok 2019 přinese zpomalování růstu a v některých regionech i možnou stagnaci. Trh práce v roce 2019 mohou významně ovlivnit i zahraničně-politické události, například konečná podoba Brexitu. I když se očekává, že mzdy i nadále porostou tempem 5 až 8 % ročně a nedostatek pracovníků přetrvá, některé firmy již hovoří o možném snižování výroby a s tím souvisejícím propouštěním. Náznaky ochlazení jsou patrné zejména v automobilovém průmyslu.

V marketingu obecně zatím panuje dobrá nálada. Poptávka ze strany firem je nadprůměrná a uchazečů je v porovnání s jinými obory také relativně dost.

V marketingu a PR stále hraje prim Praha a sekundují Moravskoslezský kraj (Ostrava) a Jihomoravský kraj (Brno), jak šíří nabídky/poptávky, tak výší mezd a kariérními příležitostmi. Například poptávka po Social Media manažerech a specialistech je mimo Prahu velmi nízká, ještě mnohem nižší než po PPC specialistech, kteří už přece jen naleznou uplatnění i v regionech. Naopak nejširší možnosti v regionech mají brand/produktoví manažeři a marketingoví specialisté. O něco nižší možnosti uplatnění mají v regionech odborníci na PR a na digitální marketing.

Z hlediska peněz vede Praha a Ostrava, kde si marketingový ředitel může vydělat až 120 tisíc měsíčně. A zatímco v Praze může mít PR manažer až 130 tisíc, tak v regionech zhruba polovinu či méně. Marketingový manažer v retailu může mít dle regionu 45-80 tisíc a specialista 30-55, už zde přitom neplatí, že nejvyšší mzdy musí být nutně v Praze, ale jsou například i v Ústeckém kraji.

Autorka je marketingová manažerka personální agentury Grafton Recruitment

reklama