AR NYNÍ VÍTĚZÍ. JE K DISPOZICI KDYKOLI A KDEKOLI

Pavel Max Vincenc, digital creative director, Havas

Jak rozšířit realitu bez použití speciálního hardware? Je to jednoduché, potřebujete jen mobil, respektive jen jeho kameru. Díky ní si můžete rozšiřovat realitu, aniž byste si museli dávat na hlavu použitý VR headset. Augmentovaná realita v mobilu je po ruce kdykoli. Také proto se AR brzy stane masově používaným komunikačním kanálem.

reklama
reklama

Zlom nastal v minulém roce, kdy Facebook odstartoval svou platformu Spark AR. "Uděláme z kamery první masově rozšířenou AR platformu," prohlásil při spuštění Mark Zuckerberg. A teď všichni netrpělivě očekávají boom, který přinese komerční spuštění této platformy pro Instagram. O prvenství v AR ringu se perou i další hráči včetně Apple i Google, ale dvojka FB a IG má nyní našlápnuto nejlépe.

Snapchat zůstává průkopníkem, který ukázal cestu a způsob komerčního využití. Americký fastfood Taco Bell vstoupil díky Snapchat Lens do reklamní historie, když jeho kampaň založená na kreativním využití AR filtru dosáhla 224 milionů zhlédnutí.

Podobně inspirativní je příběh Marca Wakefielda, jednoho z pionýrů augmentované reality na Facebook platformě. Jeho ďábelský efekt MacPhisto získal na 168 milionů zhlédnutí bez jakéhokoli rozpočtu na mediální podporu. Velkou měrou k tomu přispěl Bono Vox, když ho použil přímo na pódiu během koncertu U2. Sám Marc Wakefield vidí AR jako způsob, jak přiblížit lidem technologie. "Připravujeme uživatele sociálních sítí na další fázi interakce člověka s digitálním světem," říká.

Podle odhadu Facebooku by se měl letos objem AR obsahu navýšit o 40 až 50 procent. Kombinace AR platforem Facebook + Messenger + Instagram vytváří nový silný komunikační kanál, kterým se dají oslovit během chvíle miliony lidí. Ať už se jedná o filtr, nebo interaktivní AR hru.

Svět filtrů a efektů otevírá novou dimenzi kreativity v komunikaci. S mimořádným potenciálem pro rychlé šíření i bez rozpočtu na média. I na českém trhu to funguje. Už víme, že skvělých výsledků můžete dosáhnout třeba v neziskovém sektoru. Zapomeňte na trička, pro vyjádření solidarity nebo občanského postoje je třeba prohnat obličej tím správným filtrem!

 

VR ZHMOTŇUJE DÁVNOU TOUHU VYPRAVĚČE

Jan Bárta, ředitel, Magic Seven

Objednáme-li si plnotučnou porci rozšířené reality, staneme se všeználkem. Nejlépe s chytrými brýlemi nebo chytrou kontaktní čočkou líplou na sítníci. Paráda na procházku po neznámém městě! Ke všemu, co vidíme, máme nachytřující informace. Vidíme, jak věci fungují, kdo je vymyslel a sestrojil, odkud co pochází, kdo je kdo. Jsme chytrým vetřelcem skenujícím prostor. To, jestli světu budeme i nebezpeční, si můžeme rozhodnout později...

Virtuální realita je jiná. Je takřka zhmotněním dávné vypravěčovy touhy vtáhnout posluchače do svého příběhu. Představit si díky zapojení fantazie situace či místa, kde jsme nebyli nebo která už neexistují! Ztratit se, opustit na chvíli svůj svět. VR "brejle" umí omámit poměrně rychle některé naše smysly a přinést velmi uvěřitelný, poměrně autenticky vnímatelný příběh, odkudkoliv. Z vesmíru, z tajemného hradu v Karpatech, z minulosti. Hlavně to neukazovat dětem!

Marketing se začíná o nové technologie zajímat až ve chvíli, kdy se ukáží být efektivním a úspěšným řešením. VR může být firmě užitečná již ve fázi vývoje prototypů (lze testovat a prozkoumávat například nový model vozu), při edukaci vlastních lidí (ukázka fungování procesů), díky VR umíte ukázat zákazníkovi na veletrhu, jak by mohl vypadat interiér jeho jachty a výhled z její ložnice na Monte Carlo. Je­-li VR projekt skutečným prostorovým počítačovým modelem a ne jen 360stupňovou fotografií, teprve pak se mohou rozvinout uživateli úžasné pozorovací možnosti a interakce.

První projekt AR jsme realizovali pro Wienerberger (výstava ForArch) na klíč před 9 lety, brýle s VR jsem měl na hlavě poprvé před 4 lety. Vše se zdokonaluje a jsme na prahu, za nímž mezi AR a VR již není žádný rozdíl, protože technologie se propojují. Úkolem strategického marketingu je najít a dobře vysvětlit přínosy nových technologií pro konkrétní značku. Je třeba mít odvahu, trpělivost a vůli rozvíjet se, investovat do hardware a demo projektů, čekat, až lidé pro technologii uzrají. Protože ona už tu je a jenom čeká na nás, abychom ji svým přístupem rozvinuli k užitku anebo zkáze. Tak, jako vždycky.

reklama