Od tohoto týdne je Marketing & Media jediným oborovým titulem na trhu. Důvodům, proč k tomu došlo, se podrobněji věnujeme v našem časopise. Na tomto místě bych jen chtěl říct, že si uvědomujeme zodpovědnost, kterou směrem k celé branži neseme.

Vynasnažíme se i nadále být co nejotevřenější platformou pro celou oblast komerční komunikace. Během roku 2019 bude následovat řada dalších změn, přineseme nové formáty a nabídneme rozsáhlejší možnosti pro to, čemu se pěkným českým slovem říká networking.

reklama
reklama

A jak říkali Monty Pythoni, teď o něčem úplně jiném.

SÁZKY NA VZESTUPU

Rád čtu v Guardianu postřehy Roba Daviese. Mám rád jeho schopnost stavět ekonomické zájmy médií do kontrastu se společenskou odpovědností, jež by médiím měla být vlastní. Minulý týden se důkladně zabýval problematikou hazardního průmyslu. Ten se ve Velké Británii tradičně řadí mezi největší zadavatele inzerce. V roce 2017 do médií sázkové společnosti půl druhé miliardy liber, což představuje osm procent trhu - a jen tak mimochodem to je sedmkrát víc, než kolik na britském trhu inzercí utrácí třeba Procter & Gamble. Od roku 2014 se objem inzerce zadávané sázkovými společnostmi zvýšil o šestapadesát procent, většinově se jedná o nabídky on­line služeb.

A právě tady podle Daviese začíná vážný problém. Ano, reklamu na hazard doprovází varování, že hrozí riziko vzniku závislosti na gamblingu. Bývá to napsáno poměrně malými písmeny někde vlevo dole.

"Ve srovnání s jinými potenciálně škodlivými činnostmi, jako je pití alkoholu nebo užívání drog, je míra propadnutí závislosti na hazardu u mladých lidí násobně vyšší," říká Marc Etches, šéf organizace GambleAware. Etches dodává, že mladí lidé ve věku jedenáct až šestnáct let se k hazardu dostávají přes sponzorované kampaně na sociálních sítích - a nějaká varování, i kdyby snad na sociálních sítích byla, je stejně nezajímají.

A právě do on­line prostředí, které se vyznačuje mírou regulace limitně se blížící nule, sázkové společnosti zaměřily většinu své inzerce. Třeba soukromoprávní britská televize ITV to nedávno tvrdě schytala za to, že během jedné ze svých masově sledovaných show sice úplně zatrhla vysílání reklamy na hazard - ale mobilní aplikace show uživatele doslova bombardovala výzvami k sázení.

PROBLÉMOVÁ POLOVIČATOST

Očividně tu tedy máme problém. Máme ho tu proto, že se vlády rozhodly regulovat reklamu na hazard? Nikoliv - máme ho tu přes to, že k tomuto kroku sáhly. Přesněji řečeno, máme problém proto, že regulace byla polovičatá a že hazardním inzerentům ponechala možnost hledat kličky a šedá místa.

Tím chci říct, že když už se vlády rozhodnou něco regulovat, měly by u toho být důsledné. A pokud jde o velké zadavatele inzerce a média: co se nechovat jako malí a přestat se schovávat za miniaturní varování před negativními dopady toho, co inzerujete? Asi by se nám všem nějaká smysluplná debata o (ne)regulacích vedla lépe na přehledném kolbišti bez temných míst.

Ondřej Fér
šéfredaktor

3 editorial ppntori

Pojďte a sázejte, milé děti. Inzerce na on­line kasina se vzpírá regulaci. Zadavatelé i média to využívají ke kličkování v šedé legislativní zóně.
Foto: PPNOTORI

reklama