Mediální svět se často popisuje jako rychlé prostředí, ve kterém jedna zpráva střídá druhou a řada věcí se ztratí v pěně dní. Schválně jsem se díval, co se všechno stalo za tři a půl roku, kdy působím v Marketing & Media.

Zažíval jsem při pročítání archivu dva protichůdné pocity. První: to už je tak dávno? Druhý: cože, to bylo teprve nedávno? Když jsem pak přebíral digitální archiv od bývalého vydavatele, přidal se pocit třetí. Marketing & Media vychází tak dlouho, že byl doslova svědkem moderních marketingových a mediálních dějin, takže jsem se leckdy hlasitě nasmál u předpovědí třeba z roku 2003.

reklama
reklama

Někdy to nemusely být ani předpovědi, úplně stačila dobová realita. Pamatujete, jak před deseti lety chtěly všechny progresivní firmy mít vlastní ostrov ve virtuálním světě Second Life? Psali jsme třeba o tom, že se "na Starém náměstí československého virtuálního města Bohemia otevřelo informační centrum agentury CzechTourism". Stalo se to pár měsíců poté, co "stále oblíbenější komunitní server Facebook zpřístupnil českou verzi".

A taky ve stejnou dobu naplno udeřila hospodářská krize, která smetla nejen reklamní investice do Second Life.

Výraz smartphone se v MAM objevil poprvé v roce 2004. Řeč byla o Nokii 9300, mezi jejíž přednosti patřila "práce s tabulkovým procesorem" a podporovala odesílání faxů. Ještě v prosinci 2007 se rozebírala distribuce telefonních seznamů, k jejichž vyzvednutí byl stále nutný odběrní lístek. O rok později MAM hlásil, že "Zlaté stránky může nyní získat každý, bez ohledu na vlastnictví pevné telefonní linky či odběrního lístku". Telefonní seznamy odnesl čas, zato vznikla úplně nová odvětví marketingu a novinařiny, u kterých jsem sotva tušil, že je sám někdy budu školit nebo za ně dostávat ocenění.

Před těmi čtyřiceti měsíci jsem nastoupil do Marketing & Media s úkolem, abych dal časopisu novou tvář a směr. Letos se moje role v redakci vrchovatě naplnila, když magazín koupil nový vydavatel. V létě převzal vedení časopisu Ondřej Fér a teď se uzavírá i moje "digitální" působení.

Z tištěných ani internetových stránek časopisu se sice nevytratím a pořád pro něj budu psát, ale už jen externě. Budu z dálky pozorovat, jak se mu daří, a protože MAM vytváří skvělý tým kolegů, nepochybuji o tom, že se mu bude dařit dobře. Přeji mu, ať zůstává kvalitním svědkem doby. Připíjím na nové začátky!

Filip Rožánek, MAM.cz

reklama