Reklama má sílu a možnosti bojovat proti stereotypům, jak ukazují vítězné listiny kreativních soutěží, také je však umí zdárně potvrzovat. V oblasti stereotypizace starších lidí bohužel v Česku ještě převládá to druhé. Věková skupina 50+ je pro české marketéry ve většině případů stále velmi málo viditelná a nevýznamná. Začínají se však už objevovat kampaně, které padesátníky přímo oslovují a dělají to tak, že je to dokonce ani neuráží. Že by pro podzim života přicházelo jaro?

reklama
reklama

TAK ZJEVNÝ NEPOMĚR

I Marťan, kdyby tu na skok přistál, by viděl ten nepoměr: 80 procent disponibilních zdrojů a bohatství patří lidem starším padesáti let. 90 procent mediálních rozpočtů se ale věnuje lidem ve věku 17 až 37 let. Marketéři raději hromadně sázejí na výchovu mladších - ve víře, že je budou mít pak navždycky. Jakmile člověk překročí padesátku, přestává pro marketing existovat, a přitom tomu není rád. Z výzkumu Gransnet, sociální sítě zaměřené na lidi starší 50 let, vyplývá, že se 78 procent dotázaných cítí být komerční komunikací přehlíženo. Lidé ve věku 50+ by naopak rádi víc utráceli (viz příklady kampaní na straně 13). Byznys ale elegantně nasedá na stereotyp, že stáří znamená společenské odstavení, ne-li přímo konec.

NEUMÍRAJÍ, ZAČÍNAJÍ ŽÍT

Dříve se lidé v padesáti chystali do hrobu, dnes začínají nové životy. Děti jsou z domova, hypotéky splacené, díky lepší zdravotní péči a sebepéči jsou v dobré kondici. Jsou připraveni pořídit si spoustu nových věcí, klidně i dražších, hlavně však kvalitních, aby jim "pár" let vydržely. Cílovka je to úžasná, řekli si před rokem dlouholetý agenturní zaměstnanec Míla Knepr a celoživotní markeťák Roman Straka a založili spolu agenturu pro 50+. Ovšem místo reklamního byznysu řeší spíš to, jak rozbít stereotypy. "Je těžké s kampaněmi na dospělé, jak jim říkáme, prorazit. I tak zjevné potenciály, jakým je dospělými milovaná Nokia (viz další strana), zůstávají nenaplněné, protože se pořád myslí na budoucnost," shrnuje obecně situaci Knepr.

Tento článek je pouze pro předplatitele.
Chcete ho dočíst?
Předplatit si