Svobodná média se mají brát za svobodu. Tak zní nepsaný zákon, který dlouhá léta definoval povahu nejprve tisku a potom i dalších typů médií. Kdykoliv došlo k jeho porušení, kdykoliv média přestala bránit svobodu a stala se prodlouženou rukou skupin, pro které je omezení či rovnou likvidace základních lidských svobod cílem i programem, skončilo to strašlivě.

reklama
reklama

STRUČNÝ HISTORICKÝ EXKURZ

V minulém století noviny, rozhlas a televize hned několikrát sehrály ostudnou úlohu. Během 1. světové války britská média přistoupila na vládní propagandu a vykreslila Němce jako bestiální "boše." Tato nenávistná setba kvete v některých sociálních bublinách dodnes - ještě v jedenadvacátém století lze na protiněmeckých resentimentech vyhrávat prezidentské volby v České republice.

Francouzská média zase mezi světovými válkami s gustem popisovala, že Židé geneticky trpí "nadměrnou štětinatostí" a že mají o dva metry delší tlusté střevo, což způsobuje celkové zapáchání.

Goebbelsovská propaganda v Německu i jejich sovětský ekvivalent pod vedením Andreje Ždanova se přímo podílely na neslýchaných zločinech proti lidskosti. Vydavatel nenávistného listu Der Stürmer Julius Streicher byl za tyto zločiny roku 1946 norimberským tribunálem odsouzen k trestu smrti, Ždanova nechal nejspíš odpravit diktátor Stalin.

Přesto se společnost v ničem nepoučila.

Jak popisuje Erin Durkinová v Guardianu, zpravodajství Fox Business Network se v posledních dnech přímo vyžívá ve vybičovávání antisemitských nálad. V pořadu Tonight Lou Dobbse opakovaně zaznělo, že "uprchlické vlny do Spojených států jsou organizované skupinami financovanými Židem Sorosem."

Den po masakru, při kterém bylo v pittsburské synagoze zastřeleno jedenáct lidí, si Dobbs do svého pořadu pozval hosta, který tvrdil, že "vláda je okupována příslušníky sionistických skupin". V jiném pořadu vysílaném týž den zase host tvrdil, že "uprchlíci, které do Spojených států vysílá Žid Soros, jsou úmyslně infikováni nakažlivými nemocemi."

Tato nehoráznost přiměla dokonce i konzervativního Matta Drudge, aby se připojil k výzvě, jejímž cílem je přimět velké inzerenty, aby s Foxem přestali spolupracovat.

VÍTEJTE V ČESKU

V domácích poměrech se nic takového nechystá. A tak si můžeme číst titulky jako "Vysmátí Romové z Chanova si užívají v bazénech: Zaplatila jim je sociálka?" (Expres.cz) nebo "EU plánuje vytvoření asijsko - negroidní rasy. Spiknutí Židů a zednářů. Vatikán a papež oddaní ďáblu. Rudá kráva Šiklová. Klausův Hájek vydává novou třaskavou knihu" (Parlamentní listy).

Nedávno české soudy vynesly významný rozsudek. Autorka nenávistných komentářů pod fotografií teplických školáků dostala osmnáct měsíců podmíněně. Je to důležité a správné rozhodnutí, pro vymýcení nenávisti z mediálního prostoru ale bude potřeba nasadit jiný kalibr.

Říká se, že svoboda slova buď je, nebo není a že ji nelze jakkoliv omezovat. To je jistě pravda - nebo spíše její část. Nevyřčeno zatím aspoň u nás zůstává, že by se inzerenti měli ve svém vlastním zájmu začít zamýšlet, v sousedství jakého obsahu se objevuje jejich inzerce. Jen pro ilustraci: Článek o blouznění Petra Hájka doprovází bannery společností Rudolf Jelínek a Glami. Latentní xenofobii na Expresu zase obklopují reklamy Kauflandu s claimem "Pražané, obklopte se produkty z dobré společnosti."

Tak určitě.

Ondřej Fér
šéfredaktor

reklama