Americká společnost Apple loni v Kalifornii otevřela své nové sídlo. Kruhová budova připomíná kosmickou loď a pracuje v ní přes 12 tisíc lidí. PR vyvolané kolem stavby hýřilo samými superlativy. Firmě záleží na životním prostředí, proto je přes 80 procent středové plochy osázeno stromy nebo rostlinami, a dokonce nechybí ani rybníček. V parku rostou ovocné stromy, elektrická energie je výhradně z obnovitelných zdrojů. Na střeše jsou solární panely a zbytek spotřeby pokryjí biopaliva. V oblasti prudce vzrostl turistický ruch a začaly stoupat ceny nemovitostí.

reklama
reklama

Zaměstnanci se mohou kdykoliv pohodlně najíst, jít si zacvičit v obrovském fitness centru, relaxovat u ping pongu nebo zajít do wellnessu. Je to zkrátka ideální svět. Nebo že by přece jen nebylo všechno tak zalité sluncem?

Město nacpané do jedné budovy má své přirozené kulturní, společenské a životní potřeby. 12 tisíc lidí, to je jako posadit pod jednu střechu celé Mariánské Lázně nebo Vrchlabí. Je mezi nimi spousta rodičů a ti se potřebují postarat o své děti, nebo jim alespoň zajistit hlídání.

Jak upozornila na konferenci Forum Media americká novinářka Barbara Lippertová, děti v Applu nejsou vítané. V celém komplexu se nepočítalo se žádnou firemní školkou nebo koutkem na hlídání dětí. Pokroková korporace narazila na své limity.

Třetinu zaměstnanců v Applu tvoří ženy a technologický obr samozřejmě respektuje, pokud se rozhodnou stát matkami. Ale přistoupil k tomu po svém: zaměstnankyním nabízí, že dostanou štědrý firemní příspěvek, pokud těhotenství odloží a nechají si jen zmrazit vajíčka. Ironické vzhledem k tomu, že budova dostala přezdívku Mothership (Mateřská loď), ale nepřekvapivé, protože o Applu se vždycky mluvilo jako o "pánském klubu". Těhotenství se nedá vyřešit aplikací, tak ho sem netahejte.

Lippertová ukázala prstem i na jiné moderní technologické společnosti, které se v reklamách představují jako proroci krásného nového světa, ve kterém mají všichni báječně jednoduchý život a plno času sami pro sebe. Problém je v tom, že tvrdá realita nepasuje do tabulek projektových manažerů ani inženýrských vizí. Firmy jako Uber nebo Airbnb nepočítají s tím, že se podstata jejich služeb může obrátit nikoliv proti nim, ale proti jejich zákazníkům. Lippertová pouštěla jednu omluvnou reklamu inovativních firem za druhou: jednou kvůli zneužívání dat, jindy kvůli sexuálnímu obtěžování nebo rasismu při používání služby. Všechno podle jednoho vzoru, se stejně uklidňujícím terapeutickým tónem hlasu, se stejně formulovanými hesly přes celou obrazovku.

Věřte nám znovu, tentokrát už to vážně bude lepší, alespoň do dalšího skandálu. Bezproblémový svět čeká až na rozmrazené děti.

Filip Rožánek, šéfredaktor webu MAM.cz

reklama