Karlovarské minerální vody (KMV) mohou na českém trhu převzít aktivity firmy Pepsi. Obchod schválil antimonopolní úřad. Už dříve svůj souhlas dal slovenský i maďarský úřad na ochranu hospodářské soutěže. Pepsi se rozhodla prodat své české, slovenské a maďarské firmy letos v lednu. Za kolik je karlovarská firma koupila, ani jedna ze stran neoznámila.

„Mattonka“ se stává výhradním franšízantem a distributorem nápojů a snacků z portfolia Pepsi. Získá továrny v Praze a v Teplicích nad Metují nebo část výrobního závodu v Maďarsku. Obchod už je vypořádaný právně i finančně, teď se firmy začnou propojovat provozně.

reklama
reklama

Obě nápojové firmy spolupracují i na bulharském trhu, kde se Karlovarské minerální vody staly výhradním distributorem Pepsi už v minulosti.

Se sycenými nápoji se Pepsi na našem trhu kvůli silné konkurenci Kofoly a Coca-Coly tolik nedařilo, její tržní podíl byl malý. „Nárůst (po spojení s KMV) nebude podstatný a skupina KMV bude vystavena konkurenci subjektů, které dosahují srovnatelného, mnohdy i výrazně vyššího tržního postavení,“ rozhodl antimonopolní úřad.

Trh se ale obával síly spojených firem v segmentu ledových čajů, kde mají KMV tři produktové řady (Aquila Team, ledové čaje Dobré vody a Veritea) a pod Pepsi patří Lipton. „Na trhu (...) čajů dojde jen k relativně malému nárůstu tržního podílu. Skupina KMV bude na trhu nabízet stejné množství značek jako doposud,“ vyhodnotil situaci úřad.

Úředníci se zabývali i pozicí Karlovarských minerálních vod na trhu balených vod. Pod Pepsi totiž patří také pramenitá voda Toma. Konkurence namítala, že tím vznikne podnik se značným tržním podílem a s velkým náskokem oproti ostatním. KMV kvůli tomu souhlasily s blíže nespecifikovanými „závazky strukturální povahy“. V oblasti hospodářské soutěže to většinou bývá prodej části aktivit.

Karlovarské minerální vody vlastní italská rodina Pasquale. Kromě značky Mattoni pod ně patří Aquila, Magnesia, Poděbradka, Dobrá voda a Hanácká Kyselka. Distribuují džusy Granini, sirupy Yo, limonádu Dr. Pepper nebo nápojovou řadu Schweppes. Vlastní také značky minerálních vod v Rakousku a Maďarsku.

PepsiCo na českém trhu zahrnuje kromě samotné limonády Pepsi také Mirindu, 7Up, nápoje pod značkou Toma, džusy Tropicana, čaje Lipton, sportovní nápoje Gatorade a Mountain Dew, tonik Evervess a energetický drink Rockstar. Její nápojové portfolio doplňují chipsy Lay's a křupky Cheetos.

reklama