Když jsem byl ještě docela mladý reportér, jeden šéfredaktor (dnes vede nejmenovaný liberálně konzervativní projekt) měl ohledně titulních stránek jasno. Kozy prodávají, říkal a pravdu měl. Tedy aspoň tenkrát kolem roku 2000.

Dnešní svět je jiný, přinejmenším o dvě desetiletí starší a snad o něco málo vyzrálejší. Kozy možná pořád prodávají, ale panuje všeobecná shoda na tom, že by marketéři měli být schopní prodávat i jinak než neomalenými ataky na první signální soustavu. Když pominu kategorie, jako je třeba obyčejná úcta k zobrazovaným objektům, je to výzva pro kreativitu. V důsledku hledání poněkud sofistikovanějších vizuálů vede k určité kultivaci veřejného prostoru. Jinak bychom byli obsypáni vyobrazeními mocně vnadných žen, rozmilých koťátek a štěňátek a ťuťuňuňu miminek, která se výlučně smějí, nikdy nepláčí a produkují krásná pevná hovínka.

reklama
reklama

V Rakovníku se rozhodli do tohoto společenského konceptu hodit vidle a udělali to s rozběhem. Polepit tramvaje obrázkem výstřihu je mimořádně hloupý nápad. Fakt si někdo myslí, že dokonce i ten nejvylitější pivař si půjde někam na pár pražaček z Rakovníka jen proto, že to viděl na tramvaji? A to už nemluvím o tom, že to celé je prostě nevkusné a hloupé a bez nápadu a vůbec.

Když jsem se sám stal šéfredaktorem, zjistil jsem, že prodává taky Adolf Hitler. A taky nikoho nenapadlo polepit jím tramvaje a prodávat přes něj pivo Krvavý mnichovský tuplák.

Tedy aspoň zatím. Pokud se v Rakovníku nebo jiné mentální periferii rozhodnou tento můj nápad použít, nechť aspoň mzdu za něj pošlou na nějaké dobročinné účely.

Autor je šéfredaktorem týdeníku Marketing & Media

reklama