Když před měsícem oblíbený youtuber Jirka Král oznámil svůj odchod z YouTube, především mainstreamová média se předháněla s apokalyptickými vizemi o konci české youtuberské scény. Ačkoliv k tomu je ještě daleko, je pravda, že YouTube se stejně jako jeho tvůrci potýká s řadou problémů, které každý překotný vývoj přináší. Zároveň už není jedinou platformou, kde mohou tzv. influenceři (tvůrci obsahu) promlouvat hlavně k mladším generacím Y a Z, za což je tolik milují komerční značky.

reklama
reklama

Roste význam Instagramu, na síle nabírají nová média jako Twitch.tv či hudební aplikace Musical.ly (čerstvě přejmenovaná na TikTok) či Like. Ty se stanou ještě důležitějšími v momentě, kdy jejich cílovka zahodí dětské střevíce. Na Musical.ly, kde jsou nejaktivnější děti mezi 8 až 15 lety, chystá aktuálně kampaň například značka Fanta z portfolia Coca-Coly.

ZLATÁ HOREČKA VRCHOLÍ

Jako vrchol zlaté horečky na Klondiku. Tak popisuje současnou spolupráci komerčních značek a youtuberů spoluzakladatel agentury Get Boost David Růžička. Před čtyřmi lety začínali zastupováním mladých tvůrců videí při jednání se značkami, nyní už působí jako marketingová agentura, která pracuje hlavně pro reklamní zadavatele. Za dobu své existence realizovali přes 300 kampaní se zapojením influencerů a na českém trhu už by se podle něj těžko hledala větší značka, která si to někdy nevyzkoušela.

KDE TY ČASY JSOU

Výhody, které přiměly značky ke spolupráci s youtubery, byly zpočátku jednoznačné: kromě zásadního vlivu na mladou generaci, těžko zasažitelnou tradičními médii, to bylo generování autentického obsahu s minimálními náklady na produkci a s levným mediálním pokrytím. Nízké ceny za propagaci jsou už ale dávno minulostí. Influenceři mají v současné době tolik nabídek ke spolupráci, že na ně nestíhají napřímo ani odpovídat.

"Za čtyři roky, kdy spolupracujeme s top influencery typu Jirka Král či Shopaholic Nicol, se jejich zásah (tedy počet lidí, které osloví) zhruba zdvojnásobil. Ceny za spolupráci se značkou jsou ale v některých případech až dvacetkrát vyšší.

Tento článek je pouze pro předplatitele.
Chcete ho dočíst?
Předplatit si