V západní Evropě se nabídka profesionálního fotbalu stala už před lety součástí prémiového vysílání. Fanoušci platí za přenosy, televize královsky platí za vysílací práva - a kluby pak mohou přeplácet dekadentní hvězdy.

V Česku jsme si až doposud podle mého názoru hráli na chytrou horákyni, která není ani nahá, ani oblečená. A v kombinaci, kdy si Ligu mistrů nebo domácí fotbalovou soutěž O2 TV dělila s veřejnoprávní ČT Sport, a kdy byly ligové zápasy k vidění i na streamech iSport.cz, nemohl kýžený obchodní model fungovat naplno.

V O2 TV si řekli: Dost. A koupili práva exkluzivně. Jak na Ligu mistrů, tak na českou nejvyšší soutěž. Jak broadcastingová, tak streamová on-line práva.

Kolik za ně zaplatili, tají. Nicméně není tajemstvím, že "překupníka", tedy společnost Pragosport, jež od Ligové fotbalové asociace práva koupila a následně je O2 TV prodává, přišlo pořízení práv na 150 milionů korun za sezonu. A jistě na obchodu neprodělává.

reklama
reklama

O2 TV si ligová práva pořídila na čtyři sezony a získala předkupní právo na další dvě. A do "zlatého triptychu", na kterém stavěla původní marketing při rozjezdu stanice, jí chybí jen návrat anglické Premier League, kterou jí mezitím "vyfoukla" Digi TV. Ale pokud se při dalším anglickém tendru podaří O2 TV vrátit úder, bude moci opět spustit kampaň, že kdo chce všechen atraktivní fotbal pohromadě, najde ho právě na této stanici.

Pak se uvidí, kolik dalších zákazníků zláká a zlomí v nich bariéru, že za televizi se neplatí.Pouze její prolomení spojené s navyšováním současné míry sledovanosti O2 TV pak může uklidnit i ligové sponzory, kteří ztrácejí jistotu toho, že na veřejnoprávní televizi může jejich loga sledovat prakticky každý. Když se zápasy typu Sparta-Slavia vysílaly v České televizi, vidělo je obvykle přes 300 tisíc diváků. O2 TV uvádí, že má nyní 280 tisíc aktivních set-top-boxů a u podzimního derby pražských "S" prezentovala sledovanost 239 tisíc lidí. Přičemž tohle číslo u mnohých, třeba u šéfa plzeňského klubu Tomáše Paclíka, vzbuzuje pochybnosti.

I kvůli tlaku sponzorů proto musí jeden zápas z kola pustit O2 TV někomu z free-to-air prostoru. Půjde ale o zápas s nízkou atraktivitou, který už by její obchodní model bourat neměl. Řečeno s Kozinou: Hyn sa hukáže, jestli televizní fotbalový byznys může naplno fungovat i v Česku.

Luděk Mádl, šéfreportér sportu, Seznam Zprávy a TV Seznam

reklama