Na český trh vstupuje německý e-shop s módou Zalando. I když je český internetový trh jedním z těch významnějších v takzvané východní Evropě, říká se, že za módu se na něm utrácí v průměru méně než v okolních zemích. Majoritní trh s konfekcí a doplňky je v principu rozdělen mezi několik zásadních hráčů. Může se zdát saturovaný a z pohledu marketingových aktivit vládne relativní klid zbraní.

Skutečných inovací, nebo jen zásadnějších "komerčních inovací", je poskrovnu a svým způsobem i Zoot, který byl z pohledu marketingu (a komunikace) progresivní, přibržďuje, ale zároveň také expanduje.

reklama
reklama

Podle mě má nový hráč na vybranou mezi třemi marketingovými scénáři. Zaprvé se pustí do cenové války, a vstoupí tak na hypersensitivní minové pole akcí a slev, ze kterého není návratu. Nebo nabídne zásadní inovaci, podobně jako kdysi Zoot. Ta může být v technologické rovině, ale stejně tak v kritické "poslední míli", tedy doručování, nebo něco s čím už jsou v zahraničí zkušenosti, popřípadě věc, kterou si zatím ani nedokážeme představit.

Třetí a nejpravděpodobnější možnost je, že Zalando částečně spojí dva předešlé přístupy a rozšíří nabídku sortimentu. Český trh nezná mnoho značek. V této oblasti je konzervativní. Nebo nevzdělaný. V každém případě zde nebudou fungovat otřepané fráze o tom, že "konkurenci vítáme jako podnět ke zlepšování služeb." Pokud Zalando bude na českém trhu skutečně nabízet avizovaný počet brandů, a dokáže-li z nich pro konzervativní značkymilovné Čechy vytvořit nové atraktivní ikony, a (jak lze předpokládat) po určitou dobu je prodávat s nižší marží, nebude na zlepšování pro ostatní firmy čas.

Příchod nadnárodního giganta pro marketing české e-commerce může znamenat přinejmenším nepřehlédnutelnou výzvu v podobě cizelování termínů novinka a sortiment. Nicméně na druhou stranu, i když Zalando slovy svého zástupce říká, že "bude postupovat při expanzi chytře", lokální trh e-commerce je velmi vyspělý, zákazník rozmazlený a relativně konzervativní.

Tím, kdo se bude moci smát, bude-li chtít, bude spotřebitel. Ten získá větší výběr a jistě i další služby.

Martin Hobrland, senior konzultant, Deloitte Digital

reklama