Vážíme si svobody, kterou Čechům a Slovákům přinesla Sametová revoluce v roce 1989? A tuší vůbec dnešní digitální generace, která bez problémů cestuje po celé Evropě, jaké obtíže výjezd do zahraničí představoval pro její rodiče a prarodiče? U příležitosti výročí 17. listopadu se loni operátor O2 rozhodl na jeden den spustit virtuální hranice. Kdokoliv se chtěl připojit přes jeho síť na stránky mimo českou a slovenskou doménu, dočkal se varovného hlášení, že se dopouští trestného činu nedovoleného opuštění republiky.

reklama
reklama

"Kampaní jsme chtěli symbolicky poukázat na fakt, že svoboda a volný přístup k informacím nejsou samozřejmostí ani téměř třicet let od Sametové revoluce," říká mluvčí českého O2 Lucie Jungmannová. Na projektu spolupracovaly slovenské agentury Triad Advertising a Seesame, na české straně se zapojila agentura Fleishman-Hillard.

Cílené SMS zprávy

"Bariéra" v podobě speciální microsite zároveň vysvětlovala význam 17. listopadu pro všechny Čechy a Slováky. Aby se uživatelé dostali na původně vyžádanou stránku, museli kliknout na tlačítko "Chci svobodně pokračovat". Microsite se zobrazila zhruba 300 tisícům uživatelů. "Blokovány" byly i sekce se zahraničním zpravodajstvím na vybraných webech a reklama se dokonce cíleně zobrazovala před videoklipy umělců z "imperialistických zemí" na YouTube.

Tím ale varovná hlášení nekončila. Operátor také prostřednictvím speciální SMS zprávy oslovil všechny, kteří 17. listopadu 2017 vyjeli za hranice a narušili tak pomyslnou "železnou oponu". Celkem šlo o 140 tisíc zpráv informujících klienty, že za minulého režimu by podobná cesta mohla skončit až pěti lety vězení.

Další variantu zprávy obdrželi zákazníci, kteří se 17. listopadu pohybovali v okolí míst, kde se odehrály stěžejní události Sametové revoluce - tedy na pražském Albertově, Národní třídě, Václavském náměstí či na Vítkově. Společně s připomenutím výročí jim O2 poslalo i odkaz na web Svoboda není zadarmo.

Revoluce v reálném čase

Značný zásah měla aktivita na sociálních sítích, kde se dostala ke dvěma milionům uživatelů, mimo jiné i díky sdílení odkazu na microsite desítkami novinářů. Přesně ve chvíli, kdy se 17. listopadu 1989 vydal studentský průvod z Albertova na Národní třídu, začal na Facebooku "přímý přenos" dobových událostí. Živý stream využíval dobové televizní záběry a vše se odvíjelo v reálném čase jako během skutečné Sametové revoluce. Nezapomínalo se ani na Instagram, tamní uživatelé si mohli prohlížet "momentky z revoluce" sdílené formou časově omezených Instastories.

Kampaň Svoboda není samozřejmost rovněž přitáhla pozornost tradičních médií: vyšlo více než 20 článků a reportáží v českých a slovenských denících i časopisech, informovaly o ní hlavní televize v obou zemích, rádia a zpravodajské weby. Ambasadorem projektu se stal mimo jiné slovenský olympionik Matej Tóth, který za účasti médií symbolicky přeběhl hranici v Devínské Nové Vsi - učinil tak tedy na místě, které bylo až do roku 1989 obehnané ostnatým drátem.

"Češi a Slováci se díky naší aktivitě mohli dozvědět, že svoboda je hodnotou, za kterou musí bojovat každý den," hodnotí projekt mluvčí O2 Jungmannová. "V O2 se dlouhodobě nevyhýbáme ani důležitým tématům s celospolečenským dopadem. Svoboda, kterou právě datum 17. listopadu symbolizuje, má své nezastupitelné místo nejenom ve společenském životě, ale i v podnikání", doplnila její slovenská kolegyně Tereza Molnár.

Sbírka oborových cen

Porota mezinárodní soutěže PIAF čerstvě rozhodla, že kampaň ocení prvním místem v kategorii Storytelling. Dále jí přiřadila druhé místo za využití médií, druhé místo za kreativní spojení se značkou a nakonec i třetí místo za zapojení veřejnosti.

Pro tvůrčí tým to není první oborové ocenění. Nedávno se radoval při evropských PR cenách Sabre v nizozemském Amsterdamu. Projekt tam zvítězil v kategoriích společensky odpovědných projektů a telekomunikačních kampaní a dosáhl na druhé místo v nejvýznamnější kategorii Platinum Sabre. Celkově šlo o nejúspěšnější česko-slovenský projekt v tomto ročníku.

Kampaň na shortlist zařadil také prestižní časopis PRWeek v rámci svých Global Awards. A už v polovině června se O2 a jeho spolupracující agentury dozvědí, zda promění nominaci ve dvou kategoriích České ceny za PR - z toho jedna se přiléhavě jmenuje Přeshraniční spolupráce.

14 foto 2 LR

Propojení virtuální kampaně s reálným světem. Olympionik Matej Tóth byl ambasadorem projektu a symbolicky překročil státní hranici.
Foto: O2

14 foto 1

Virtuální hranice varovaly, že svévolné opuštění republiky by za minulého režimu skončilo vězením.
Foto: O2

reklama