Proč jste založil web MladýPodnikatel.cz? Mezi vašimi vrstevníky je populárnější spíš YouTube.

Mladého podnikatele jsem založil, abych se naučil sebevzdělávat. Jsem totiž od přírody líný (směje se). Podvědomě mě projekt tlačil k tomu, abych dělal a učil se nové věci. Začal jsem díky tomu pronikat do prostředí podnikání a marketingu. Vyvíjí se to společně se mnou.

Proč jste si tedy raději nekoupil odborné knížky, ale založil jste si svůj projekt?

reklama
reklama

To je ta lenost.

Vždyť je to naopak víc práce.

Takhle mě to ale baví. Ležet nad knížkou ne. Tvořit vlastní projekt je odlišná věc, ten proces učení je jiný. Řešíte podstatně víc věcí z praxe a to vás knížky nenaučí. K poznatkům docházím i zpětnou vazbou od lidí, kteří můj web navštěvují.

A děláte to tedy hlavně pro sebe, nebo pro své publikum?

Pro obojí. Myslím, že to bez sebe nemůže fungovat. Snažím se řídit tím, abych dělal věci, které mě baví a zároveň si o nich myslím, že můžou inspirovat spoustu lidí. Vždycky jsem měl rád, když jsem mohl ostatním předávat zkušenosti.

Co konkrétně vás na tom baví?

Baví mě ukazovat realitu. Najdete spoustu článků o tom, jak je skvělé podnikat a zakládat start-upy. Ale já třeba ukážu v rozhovoru podnikatele, který má velký e-shop s půlmiliardovými obraty. Ten potom vysvětlí, že to taková pohádka není a nic není zadarmo. Jiný úspěšný podnikatel třeba zase v rozhovoru přizná, že v jednom bodě byl tři dny od krachu. A to je to, co mám rád. Ukázat lidem, že podnikání nebo marketing je řehole, kterou musíte brát vážně.

V čem vidíte přidanou hodnotu vašich rozhovorů? Nejste jediný, kdo něco takového v Česku dělá.

Myslím si, že pro každého to může být trochu něco jiného. Snažím se o tom bavit s fanoušky, týdně jich vidím několik.

Vidíte?

Ano. Letos jsem si dal předsevzetí, že minimálně tři fanoušky týdně poznám osobně. Setkávám se s nimi proto, abych zjistil, v čem jim můj obsah pomáhá. Jsou tací, kterým to přináší nové informace, ale jsou i lidé, kteří se už v tomto prostředí pohybují dlouhodobě a chtějí se inspirovat nebo zjistit, jak pracuje někdo jiný. Hledají třeba i zajímavé pracovní příležitosti. Každý si tam najde něco.

V jaké fázi je web teď? Pořád je to sebevzdělávání, nebo už podnikání?

Živí mě. Věnuji se v zásadě jen webu. Mladého podnikatele jsem chtěl dělat naplno a byl to jeden z důvodů, proč jsem v minulosti prodal svou firmu iParťák (zabývala se tvorbou webů a copywritingem - pozn. red.).

Lidé, se kterými děláte rozhovory, jsou obvykle z byznysového nebo marketingového prostředí. Proč neděláte třeba i politické rozhovory?

U mě je ten cíl jiný, chci své publikum inspirovat.

Politik ale může také inspirovat.

To je pravda, může, proč by nemohl. Ale přiznám se, že mě zatím nic takového nenapadlo. V budoucnu to ale možné je, laťku si nastavuji stále výš a výš. Konec konců, i politický marketing je marketing.

Myslíte si, že obsah, který nabízíte, má větší hodnotu než třeba produkce youtuberů?

Z hlediska tvorby to je nebe a dudy. Oni tvoří obsah, který má bavit. Já vytvářím něco, co má lidi vzdělávat nebo inspirovat. Pro ně je dobré, když mají co nejvyšší sledovanost, to pro mě ukazatel úspěchu není. Já se snažím udržovat svoji cílovou skupinu.

A na koho cílíte?

Hlavně na internetové podnikatele a marketéry.

Říkáte, že počet zhlédnutí pro vás není to nejdůležitější. Přitom vás ale ten web živí a to se částečně odvíjí od čísel. Jak to tedy funguje?

Nemá smysl jít jenom po číslech, je také potřeba řešit, kam se projekt jako takový má posouvat. Navštěvovanější web nemusí nutně vydělávat víc než méně navštěvovaný.

A co vám tedy vydělává?

Z drtivé většiny to je inzerce na webu. Ta je samozřejmě řádně označena, jde o moji důvěryhodnost. Prioritou je, aby třeba i obsah, který je zaplacený, byl stále nějakým způsobem atraktivní pro lidi.

O zpoplatnění stránek neuvažujete?

Možné to je, momentálně mě ale víc baví jít cestou inzerce. Dá se dělat zajímavě a tak, aby čtenáře bavila. S paywallem je navíc spousta problémů, není to tak, že se začnou hned hrnout peníze.

Jak často vytváříte nová videa?

Na stránce MladýPodnikatel.cz vydávám dva rozhovory týdně. Všechno včetně technické přípravy, střihu a podobně vytvářím sám. Samozřejmě, občas je potřeba, abych se s někým poradil.

Kam váš projekt směřuje?

Chtěl bych rozšířit rozpětí témat a nedělat v budoucnu jen rozhovory o marketingu nebo podnikání. Můj osobní cíl je zlepšit se jako moderátor těch rozhovorů. Mimo jiné teď chci dělat rozhovory o dobročinných projektech s charitami a podobně.

Jiří Rostecký, zakladatel webu MladýPodnikatel.cz

Od 14 let se věnoval tvorbě webů. Po maturitě si místo vysoké školy založil první firmu iParťák, kterou téměř po čtyřech letech loni prodal. Magazín Mladý podnikatel založil ještě na střední škole v říjnu 2011. Při studiích vytvořil také web Objevit.cz, který prodal v srpnu 2012.

reklama