Pro naše potřeby si ve zkratce řekněme, že má dvě roviny. Rovinu produkce, kdy se na televizní projekt vyčlení víc peněz i času, než bývá běžné. A následně rovinu obsahu: seriál následuje pevně daný dramatický koncept, děj je propracovaný do šíře, postavy do hloubky a každý prvek by měl mít umělecky obhajitelný důvod. Struktura těchto seriálů se často přirovnává spíš k románu než televizní produkci. Důležité je i to, že mají tendenci klást na diváka nároky.

Quality TV je divácky náročná

Pravidla existují, aby se porušovala, proto by seriálový nadšenec okamžitě vyjmenoval deset děl, jež tuto definici nesplňují, přesto se mezi quality TV řadí. Quality TV je seriál, který si klade za cíl splňovat nejvyšší umělecké nároky, má vyčnívat nad okolím, vzpírat se klasické sériovosti a sledovat ho má být pro diváka výzva. Tyto úmysly měli tvůrci už od dob zahájení vysílání, přesto za dědečka dnešního pojetí quality TV považujeme Twin Peaks Davida Lynche, Království Larse von Triera a z komediálního ranku Simpsonovy. Dnes jsou hlavním nositelem trendu především kabelovky, nejvýrazněji HBO, jehož Hra o trůny, Temný případ, Girls a Westworld určují hranice televizní tvorby, jež už audiovizuálně takřka dohonila kinematografii.

reklama
reklama

A co české prostředí? Zatím žádná tuzemská televizní stanice nevyprodukovala nic, co bychom mohli označit za quality TV. Například Česká televize sice s tímto pojmem ráda operuje, ale na poněkud schizofrenní úrovni. Jednou její představitelé tvrdí, že u nás quality TV není a být nikdy nemůže, jindy, že už tu dávno je, jen to kritici odmítají připustit.

Blíž k pravdě má v tomto případě první tábor, poukazující na to, že v tuzemském prostředí zkrátka není možné udělat nezbytný krok: rozhodnout se riskovat. Rozhodnout se udělat něco, co by mohlo výrazné části publika vadit. A právě to je pro vznik quality TV klíčové.

Tento článek je pro web uzamčen.