Soutěž WebTop100 minulý týden zveřejnila nejlepší digitální projekty roku 2015 a na základě hodnocení lze vypozorovat trendy, které poslední rok skutečně řešili čeští digitální marketéři.

Číslo jedna je určitě zpřístupnění webů uživatelům mobilních zařízení. Před dvěma lety se soutěž začala na optimalizaci webů pro mobilní zařízení zaměřovat a tehdy byl stav tristní. V roce 2015 už optimalizaci pro mobily řešilo 94 procent webů - z nich více než polovina velmi dobře. To sděluje jediné, mobilní zařízení je integrální součástí dnešního digitálního zákazníka a marketéři to nejen plně pochopili, ale především na tuto skutečnost konečně zareagovali.

reklama
reklama

Druhou, velmi dobrou zprávou je, že vlastní ego ustupuje do pozadí a začíná převažovat přemýšlení nad zákazníkem a nad tím, co skutečně chce. Díky tomu firemní weby opouští jednosměrnou marketingovou komunikaci a silové tlačení "skvělých" produktů do zákazníků. Důkazem budiž 60 procent webů, které z pohledu UX (uživatelské zkušenosti) netrpí závažnými problémy. Cesta ale bude ještě dlouhá a jedině zapojení uživatelů do návrhů, uživatelská testování a uživatelské výzkumy pomohou procento ještě zvýšit.

Silná prohlášení na téma big data a personalizace se začala objevovat již před několika lety. Teprve letos je ale opravdu vidět, že někteří marketéři našli cestu, jak tato silná témata uchopit a vytěžit z obrovského množství vlastních dat skutečný byznysový přínos. Především v oblasti retence a loajality. Ty nejlepší e-mailingové kampaně a nejefektivnější digitální projekty tento trend jasně potvrzují. V dalším roce lze i díky zlepšujícím se možnostem reklamních systémů očekávat boom v přesunutí využití vlastních dat do oblasti akvizice nových zákazníků.

Udělat si na trendy vlastní názor může každý v katalogu 30 nejzajímavějších digitálních projektů roku 2015, které soutěž zveřejnila.

Luboš Plotěný, ředitel agentury Dobrý web

reklama