Iniciativa HateFree Culturese tyto poplašné informace, takzvané hoaxy, rozhodla od minulého týdne aktivně vyvracet. Šéf projektu Lukáš Houdek ovšem nedoufá, že by tím mohl přesvědčit ty, kteří hoaxy sdílejí. "Nicméně věříme, že takové nastavené zrcadlo může mít dlouhodobě pozitivní dopad i na tyto chronické sdíleče všech negativních informací o různých skupinách," napsal Houdek ve vyjádření pro M&M. "Člověk nechce být za blázna, proto věříme, že si i tito přeposílači budou informace lépe ověřovat, než je budou sdílet."

reklama
reklama

Hlavním cílem ale má být především poskytnutí argumentů těm, kteří se snaží poplašným zprávám postavit. Ověřování jejich pravdivosti může být občas časově náročné. Díky projektu HateFree teď stačí vložit třeba na sociální sítě odkaz na vyvrácení konkrétní fámy. "Naše vysvětlení se velmi sdílí. Lidé zjevně chtějí vědět, jak se věci doopravdy mají," vysvětluje Houdek.

Boření internetových mýtů je ovšem jenom jednou z mnoha aktivit iniciativy HateFree Culture. Ta zahájila svoji činnost loni v listopadu a je součástí vládního programu Kampaň proti rasismu a násilí z nenávisti.

Iniciativa se sama rychle stala objektem negativních emocí, často ze strany sdružení Islám v ČR nechceme. Vládní projekt dokonce vedl ke vzniku stránky Anti Hate Free. Kritikům kampaně se také nelíbí, že na ni přispívá Úřad vlády. Často přitom uvádějí částku 40 milionů korun. Jenže i v tomhle případě je to trochu jinak.

Uvedená suma pokrývá celý projekt Kampaň proti rasismu a násilí z nenávisti. Česká vláda platí pětinu jeho rozpočtu, zbytek peněz zajistily Norské fondy. Samotná iniciativa HateFree Culture má rozpočet sedm a půl milionu korun. Využívá také většinu prostředků programu na publicitu v rozsahu deseti milionů korun. V první fázi iniciativa uvedla televizní spoty, které měly upozornit na značku, hlavním cílem ovšem bylo vytvoření komunikačního kanálu pro vyvracení fám s prostorem pro diskusi. Hlavním mediálním partnerem iniciativy se stala Česká televize. HateFree Culture se objevila i v seriálu televize Nova Ulice. Rozsah product placementu minulý týden zkritizovala Rada pro rozhlasové a televizní vysílání.

Vedle toho iniciativa vytvořila lokální označení HateFree Zone, vyhlašuje výzvy a soutěže pro umělce, pořádá semináře a kulturní večery. S pomocí firmy Yeseter Technologies také sleduje diskuse na českém internetu. Na základě této analýzy vydá v nejbližší době zprávu o komunikaci o uprchlících. Strach z migrantů má navíc zahánět i další chystaná samostatná vládní kampaň.

Podle politoložky Anny Matuškové z FSV UK si vládní iniciativa měla stanovit hned na začátku jeden jasný cíl. "Jsme v situaci, kdy česká společnost čelí novým výzvám a nereaguje příliš otevřeně. Občané chtějí informace od vlády," podotýká Matušková. "Nejsem si jistá, jestli to HateFree dokáže, protože má ještě další, jiné cíle a širší záběr. Není to lehká kampaň."

Úspěchy iniciativy by měla zhodnotit společnost Proces, vybraná na základě veřejné zakázky. Ta se ovšem zpozdila, a hodnocení proto začíná až teď. Na veřejnost se dostane až po skončení projektu, tedy v roce 2017.

reklama