Některé druhy zboží si Češi pořizují on-line častěji než v kamenných obchodech - týká se to například knih, počítačů nebo elektroniky. Na internetu jim naopak výrazně chybí drogerie. Vyplývá to z výzkumu realizovaného společností Acomware ve spolupráci s Vysokou školou ekonomickou

Cílem výzkumu, uskutečněném na vzorku 802 respondentů, bylo zjistit aktuální vztah a postoje českých zákazníků k nákupům na internetu.

"Češi mají obecně velmi pozitivní přístup k internetovému nakupování. Celkem 89 procent zákazníků nakupuje na internetu častěji než dříve. Nejpopulárnější jsou knihy, hračky nebo elektronika, naopak poměrně negativní je vztah k nákupu potravin nebo stavebnin," vysvětluje Jan Penkala, CEO Acomware.

reklama
reklama

Výzkum se také zaměřil na porovnání množství nákupů, které Češi uskuteční v kamenných prodejnách a na internetu.

"Některé druhy zboží již lidé více nakupují na internetu. Platí to například pro počítače a elektroniku, kde více než padesát procent dotázaných využilo pro většinu svých nákupů e-shop. Naopak podíl internetu na prodejích je malý u drogerie nebo potravin," říká Václav Stříteský z katedry marketingu VŠE.

Zájem je zejména o větší nabídku drogerie na internetu. "Šedesáti procentům zákazníků se líbí představa, že si drogerii nakoupí on-line. Ale jen patnáct procent už ji tak nakupuje. Potenciál je velký," vysvětluje Stříteský. Výzkum potvrdil, že zákazníci očekávají od e-shopů i kamenných řetězců stejně kvalitní služby.

"Zákazník si přeje na internetu stejné služby jako v kamenné prodejně, například možnost reklamace nebo použití věrnostní karty. Převažuje názor, že prodejce by měl disponovat oběma typy obchodů," dodává Jan Penkala.

Nakupující také očekávají, že zboží na internetu bude levnější než v kamenných prodejnách, ale zároveň chtějí při nákupu na internetu stejné služby jako při nákupu v kamenné prodejně.

Více čtěte v týdeníku Marketing & Media
reklama