Spor českých televizí se streamovací službou TV4you, za kterou stojí bývalý ředitel České televize a exministr kultury Jiří Balvín, se dále vyostřuje. Tuzemské televize se rozhodly pro právní cestu a slaví dílčí úspěch. FTV Prima se podařilo uspět u Městského soudu v Praze s žádostí o vydání předběžného opatření na vyřazení jejích programů z nabídky TV4you. Právní kroky již podnikla i TV Nova.

Provozovatel služby TV4you je však přesvědčený, že zákon neporušuje, neboť nabízí pouze technické řešení. Službu streamování programů nabízí od poloviny října a aktuálně hlásí 10 tisíc registrovaných uživatelů. V plánu má přidat i funkci zpětného přehrávání.

reklama
reklama

Tuzemským televizím vadí, že provozovatel aplikace TV4you nabízí uživatelům internetový přenos jejich televizního vysílání. "Bez ohledu na to, zda mají tito uživatelé zaplacené tzv. koncesionářské poplatky, zda se jedná o personální streaming a zda je financován z reklamy, je k zařazení televizních programů do nabídky takové služby nutný souhlas jejich vysílatelů. Žádný takový souhlas jsme ale provozovateli TV4you neudělili, a dokonce jsme o něj ani nebyli požádáni," říká vedoucí právního oddělení FTV Prima Pavel Kubina.

Když provozovatel TV4you nevyhověl výzvě Primy vyřadit její programy ze své nabídky, podala televize návrh k soudu na vydání předběžného opatření, kterým soud následně zakázal spolku In4you živé vysílání programů Primy i možnost jejich zpožděného sledování. Televizím vadí i to, že cizí subjekt chce vydělávat na jejich obsahu.

"Diváci, kteří naše kanály sledují prostřednictvím TV4you, nejsou zachyceni v peoplemetrovém měření. Kvůli tomu ztrácíme GRPs a přicházíme o příjmy z reklamy. Na našich programech a obsahu tak vydělává TV4you, aniž by se jakkoliv podílelo na nákladech souvisejících s výrobou těchto programů. Navíc takováto služba kanibalizuje naše klíčové on-line projekty, jako je Nova Plus a Voyo," uvedla PR manažerka TV Nova Anna Suchá.

TV4you jako technické řešení?

Jiří Balvín jako zástupce TV4you argumentuje tím, že pouze pořizuje technické řešení ke sledování programu. Jak uvedl Balvín na dnešní tiskové konferenci,  In4you respektuje rozhodnutí soudu a hodlá s ním spolupracovat, nabídku programů však zatím měnit nebude.

"Máme patnáct dní na odvolání," uvedl Balvín k tomu, jak se nyní zachovají. Pokud se In4you odvolá, bude o sporu rozhodovat Vrchní soud a do vydání jeho rozsudku bude předběžné opatření nadále platit.

Je třeba souhlas vysílatele

Právník Josef Fiřt z advokátní kanceláře KF Legal, který se specializuje na autorské právo, se přiklání na stranu televizí a odvolává se na autorský zákon (ustanovení § 84 odst. 2 písm. d). "Vysílatel, tedy televize, má právo na sdělování vysílání veřejnosti. Toto právo vysílatele se vztahuje na jakýkoli přenos vysílání po drátě nebo bezdrátově, včetně vysílání přes internet. K dalšímu sdělování tohoto vysílání veřejnosti je třeba svolení vysílatele," říká Fiřt.

"Pokud tedy někdo prostřednictvím internetového streamingu umožňuje třetím osobám sledovat televizní program, potřebuje k tomu souhlas původního vysílatele. To nemění nic na tom, že koncesionáři mohou takové vysílání legálně sledovat v celé České republice na svých televizních přijímačích," dodává ještě.

O poskytování technického řešení ke sledování programu, ke kterému by nebylo potřeba svolení vysílatele, by se podle Fiřta jednalo v případě, že by zprostředkování programu spočívalo jen v udržení nebo zlepšení kvality příjmu již existujícího přenosu.

Precedens pro český trh

To, jak ve výsledku tato kauza dopadne, je důležité zejména proto, že se dá očekávat další výskyt podobně zaměřených služeb. Streamované TV vysílání nabízí např. i mobilní operátor O2, k podobnému kroku se chystá i T-Mobile, tyto společnosti s televizemi o možnostech streamování ale vyjednávají. Podobné soudní spory probíhají i v zahraničí.

Soudní dvůr Evropské unie řešil velmi obdobný případ týkající se služby TVCatchup ve Velké Británii, která streamovala internetové vysílání televizních programů a prodávala k tomu reklamu. Ve svém rozhodnutí z března 2013, o které požádal Nejvyšší soud Velké Británie, dal za pravdu televizním vysílatelům. Bez jejich souhlasu TVCatchup nemá oprávnění streamovat jejich programy. Služba tak musela vyřadit více než 20 televizních stanic velkých společností, jako je ITV, Channel 4 a Channel 5, které službu žalovaly.

reklama