Ministryně spravedlnosti uvedla v závěru citovaného rozhovoru, kdy dostala otázku, jak vnímá poválečný odsun Němců, mimo jiné to, že za "Protektorátu se tu toho moc nedělo". Výrok vyvolal okamžitě bouřlivou kritiku, neboť během období trvání Protektorátu Čechy a Morava a samostatného Slovenského státu zahynulo na 360 tisíc československých občanů, z toho asi na 270 tisíc Židů.
Babiš na tiskové konferenci uvedl, že redaktor Daniel Kaiser vedl rozhovor s úmyslem Hnutí Ano poškodit, a to v zájmu strany ODS. Současně označil redaktory portálu Echo.24 za "tuneláře Lidových novin", protože právě v redakci tohoto deníku většina z nich dřív působila, včetně šéfredaktora Dalibora Balšínka. Odešli poté, co vydavatelství Mafra, pod které Lidové noviny spadají, koupila společnost Agrofert vlastněná právě Andrejem Babišem. Následně Babiš pohrozil na tiskovce portálu daňovou kontrolou. "Doufám, že váš bílý kůň, ten Klenor, protože se povídá ledacos, kdo to financuje, má dostatečně velké majetkové přiznání, aby prokázal potom ty vaše náklady," uvedl doslova Babiš.

Předseda vlády Bohuslav Sobotka nicméně v rámci téže konference vzápětí zdůraznil, že žádný člen vlády nezpochybňuje oběti Protektorátu Čechy a Morava.
Výroky Andreje Babiše okamžitě vyvolaly další vlnu kritiky. "Andrej Babiš mluví o vytunelovaných Lidových novinách, ale nikdo z nás se žádného takového skutku nedopustil a všichni jsme své závazky vůči předchozímu zaměstnavateli dodrželi. Je možné, že Andrej Babiš nás považoval za součást majetku, který si koupí mediální společnosti Mafra pořídil. V tom se ale plete. My nejsme výrobní stroje, ale svobodní lidé se svobodnou vůlí a nebyli jsme součástí jeho dealu," uvedl v reakci na Babišovo vystoupení šéfredaktor Echo.24 Dalibor Balšínek. Podle něj je nezpochybnitelné právo každého člověka rozhodnout se, pro koho chce pracovat. "My jsme toho práva použili, protože jsme nechtěli pracovat pro člověka, který je zároveň jedním z nejbohatších lidí, vlastní druhou nejsilnější vládní politickou sílu a koupil si jeden z největších mediálních domů v zemi... Protože jsme přesvědčeni, že nemůžeme dělat svoji práci poctivě, když vlastník média akumuluje takový velký konflikt zájmů," dodal.

reklama
reklama


Na stranu portálu se postavil mimo jiné bývalý šéf vydavatelství Economia a současný představitel vydavatelství Tablet Media Michal Klíma, který působil i ve vedení největšího vydavatelského sdružení na světě - Světové asociace novin. Podle něj došlo k bezprecedentnímu útoku na svobodu médií. "Ministr financí demokratického státu de facto vyhrožoval daňovou kontrolou člověku, který financuje provoz nezávislého média, protože toto médium zveřejnilo rozhovor s ministryní jeho strany, v němž pronesla politicky nepřijatelné a nekorektní výroky... Mohu zodpovědně říci, že dnešní útok Andreje Babiše na nezávislý internetový deník Echo 24 a jeho financiera Jana Klenora je naprosto bezprecedentní. Ve standardní demokratické zemi by politik, který takto zaútočí na nezávislé médium, čelil okamžitému tlaku veřejného mínění, který by vyústil jeho demisí. V případě Andreje Babiše je ovšem situace o to složitější, že on sám je majitelem dvou deníků. Jak se vyrovnají šéfredaktoři a další novináři, které zaměstnává, s takto neomaleným útokem svého vydavatele na svobodu slova? Bylo by pěkné, kdyby zítra v Lidových novinách a v Mladé frontě Dnes vyšly komentáře distancující se od Babišova útoku..." uvedl Klíma, který však dodal, že "vzhledem k malosti českého prostředí" takovou reakci neočekává.

reklama