Exkurze v reklamních agenturách, workshopy s odborníky nebo tvorbu kampaní pod dozorem zkušených kreativců si mohou vyzkoušet studenti reklamních oborů českých škol, které se kromě teorie zaměřují z velké části také na praktickou stránku. Kontakt studentů s firmami se časem může změnit v dlouhodobou spolupráci, což je pro obor jednou z priorit, řekl  Josef Kocourek z Ústavu marketingových komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně (UTB).

reklama
reklama

Reklamu lze na UTB studovat na Fakultě multimediálních komunikací (FMK) v rámci oboru Marketingové komunikace. Reklamní tvorbu vyučují například také v Praze na Soukromé vyšší odborné škole umění a reklamy Orange Factory, pražské střední a vyšší odborné škole reklamní a umělecké tvorby Michael či na Vysoké škole ekonomie a managementu.

Nabídka tohoto typu studia je podle Kocourka omezená. "Oborů zaměřených na výuku reklamy a dalších nástrojů marketingové komunikace není na českém území mnoho. Co se týká okolních států, situace je podobná jako v ČR," řekl Kocourek. Dodal, že i v období, kdy ubývá středoškolských studentů, je zájem o tento obor velký. Na bakalářský program Marketingové komunikace se loni hlásilo kolem 700 uchazečů, z nichž uspěla zhruba sedmina.

Studenti 3. ročníku bakalářského studia například absolvují měsíční praxi v předem nasmlouvaných reklamních, výzkumných či PR agenturách. V magisterském studiu si pak už sami hledají firmy, kde praxi absolvují. "V mnoha případech studenti pro tyto firmy zpracovávají diplomové práce a jejich spolupráce se postupem času mění na stálé pracovní místo," řekl Kocourek.

Absolventi oboru Marketingové komunikace nemají podle něj problém s uplatněním. "Procento nezaměstnanosti se pohybuje jen kolem dvou procent," doplnil. Na uplatnění studentů FMK se zaměřil předloni ukončený projekt Inovace výuky marketingových komunikací, kam se registrovalo 500 studentů a kolem stovky firem. Zástupci firem mohli prostřednictvím webu vyhledávat v katalogu studentů, kteří naopak hledali práci přes zveřejněné nabídky.

Další variantou, která studentům dopřeje kontakt s praxí, je tvorba reklamních kampaní pod dozorem zkušených profesionálů. Pražská škola reklamní a umělecké tvorby Michael tak například přišla s komunikační kampaní s cílem oslovit mladé lidi sdělením, že cestování vlakem je moderní. Na tento motiv studenti pod vedením Richarda Stiebitze z agentury Wunderman a Petra Vlasáka z agentury Comtech vytvořili videa a plakáty, jež jsou díky spolupráci s firmou Railreklam umístěné mimo jiné v železničních vagónech.

Zpestřením v teoretickém světě informací je pro studenty také kontakt se známými lidmi. Studenti školy Michael, která nabízí středoškolské a vyšší odborné studium, se na přednáškách setkali například s režisérem a tváří kampaní pro T-Mobile Jakubem Kohákem, majitelem reklamní agentury Konektor Martinem Charvátem nebo režisérem Janem Hřebejkem, který byl také jedním z patronů loňského ročníku přehlídky studentských prací FESTMICHAEL.

Reklamní tvorbu lze v Praze studovat i na Soukromé vyšší odborné škole umění a reklamy Orange Factory, která nabízí mimo jiné obory reklamní grafika, výstavnictví či strategie a obchod. Oborovou specializaci Reklama a Public Relations lze pak v rámci oborou Marketing studovat rovněž na Vysoké škole ekonomie a managementu.

reklama