Aukční portál Aukro.cz se letos připravil na vlnu nevhodných vánočních dárků, které každoročně chtějí lidé prodat po svátcích přes internet, a zřídil k tomu speciální stránku, sdělila mluvčí portálu Michaela Papežová. Loni se lidé po svátcích nejčastěji zbavovali oblečení.

"Na Aukru každoročně zaznamenáváme po Vánocích zvýšený počet předmětů vložených do prodeje. Často se jedná právě o dárky, při nichž se lidé netrefili do vkusu nebo třeba velikosti obdarovaného," uvedla Papežová.

reklama
reklama

Loni se popisek 'nevhodný dárek' nejčastěji objevoval u dámských kabelek. Se zájmem obdarovaných se nesetkaly také mobilní telefony, drobné elektrospotřebiče a knihy.

Při výběru dárku se lidé často netrefí. Řada dárků proto končí ve skříni nebo je lidé prodávají právě na internetu, obchodníci také stále častěji umožňují nerozbalené zboží v lednu vrátit, ačkoli jim to zákon neukládá. Podle průzkumu, který Aukro uspořádalo mezi svými uživateli, je výběr vhodného dárku často obtížný. Mnoho Čechů daruje svým blízkým pod stromeček dárky, aniž by věděli, zda si je lidé v okolí vůbec přejí.

Například 60 procent lidí plánuje darovat svým blízkým kosmetiku a parfémy, i když pouhá třetina lidí si myslí, že si ji blízcí přejí. Obdobné je to s knihami, s oblečením nebo s poukázkami - ačkoli si lidé nemyslí, že je blízcí pod stromeček chtějí, rozhodli se jim je darovat.

Češi dárky nejraději nakupují sami než ve společnosti někoho dalšího. Jen čtvrtina lidí si k nákupu vánočních dárků přizve někoho dalšího. Častěji volí nákup o samotě ženy, kterých v obchodech takto nakupuje téměř 80 procent, ukázal průzkum.

Naopak muži si ve více případech přizvou k nákupu vánočních dárků doprovod. "Zatímco ve společnosti někoho dalšího nakupuje dárky 22 procent žen, mužů takto nakupuje téměř třetina. Častěji si totiž s výběrem dárku neví rady a rádi si proto nechají poradit," dodala Papežová.

reklama