Na internetu už naplno začaly předvánoční nákupy. Tuzemské internetové obchody registrují v současné době nárůst objednávek o čtvrtinu oproti celoročnímu průměru, sdělila Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Loni v předvánočním období nakoupili zákazníci na internetu dárky pro své blízké za přibližně 14 miliard korun, letos APEK očekává další nárůst až na 16 miliard.

Tržby internetového obchodu Mall.cz se v tomto týdnu zvýšily oproti minulému týdnu o pětinu, ve srovnání se zářím pak o skoro 30 procent. "Je tedy vidět, že vánoční nákupy už opravdu začaly. Současně je vidět, že část zákazníků zatím jen vybírá, ale nenakupuje, protože růst návštěvnosti je větší než růst tržeb," uvedla mluvčí portálu Michala Gregorová. Nejvíc vzrostly od září prodeje hraček, konkrétné o 500 procent, u televizí se zdvojnásobily.

reklama
reklama

"Při vánočním vrcholu, který přijde v týdnu od 10. prosince, očekáváme nárůst objemu objednávek od padesáti až do tří set procent oproti celoročnímu průměru v závislosti na druhu prodávaného zboží," uvedl výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

Mezi hlavní letošní vánoční hity budou podle něj v elektronice patřit tablety a elektronické čtečky, televize či mobilní telefony. Spotřebitelé nakupující na webu nebudou šetřit ani na parfémech, knihách, vybavení pro hobby a stále populárnějším oblečení. Nejvíc předvánočních on-line nákupů stihnou Češi uskutečnit ještě před třetí adventní nedělí, dodal Vetyška.

Změnou oproti předchozím rokům bude přesun zákazníků na slevové servery. "Kvůli nepříliš optimistické hospodářské situaci lidé hledají způsoby, jak ušetřit a nezatížit rodinný rozpočet. Tržby největších slevových portálů proto stále rostou," dodal Michal Hardyn ze slevového srovnávače TopSleva.cz. V předvánočních měsících se tak podle něj tržby ve slevovém segmentu pohybují okolo 300 až 400 milionů korun měsíčně.

Snahu spotřebitelů šetřit potvrzuje také aktuální průzkum splátkové společnosti Cetelem. Podle něj více než polovina lidí plánuje letos utratit za vánoční dárky maximálně 5000 korun. Zhruba třetina Čechů je ochotná investovat do svých blízkých od 5000 do 10 000 korun. Každý desátý plánuje vánoční výdaje od 10 000 do 20 000 korun a jen každý dvacátý obdaruje své okolí dárky v celkové hodnotě převyšující 20 000 korun.

reklama