reklama
reklama

Odborníci předpokládají, že vánoční tržby internetových prodejců překonají loňský rekord a zákazníci za zboží na internetu utratí 17 až 18 miliard korun. Nejvíce předvánočních online nákupů stihnou Češi uskutečnit ještě před třetí adventní nedělí. Narůstá počet lidí, kteří nakupují dárky na slevových portálech.
Zatímco v loňském roce činily vánoční tržby e-shopů asi 15 miliard Kč, letos by mělo jít až o 18 miliard – a v následujících letech bude tato částka dále stoupat. Vyplývá to z prognóz, jež představil David Antić z portálu BerZbozi.cz a Asociace portálů hromadného nakupování.
„Celkové roční tržby e-shopů loni činily téměř 38 miliard korun, z toho 15 miliard připadlo na vánoční nákupy, uskutečněné za říjen až prosinec. Letos očekáváme, že vánoční online tržby narostou na částku 17 až 18 miliard korun. V roce 2014 pak předpokládáme, že dojde k prolomení hranice celkových ročních tržeb ve výši 50 miliard, z čehož přes 20 miliard budou tvořit vánoční obraty,“ uvádí Antić.
Obchodníci očekávají, že předvánoční nákupy Čechů na internetu nebudou vybočovat z celoročního trendu. „Rok 2012 ovládla na českém internetu jednoznačně móda. Nejprodávanější je tak především oblečení, obuv a módní doplňky. Čeští zákazníci dále často nakupují knihy, bílou techniku, počítače, televizory, telefony, tablety a parfémy,“ říká David Antić.
Změnou oproti předchozím rokům však bude přesun zákazníků na slevové servery, které obvykle nabízejí zboží se slevou v rozmezí 40 až 90 procent. "Kvůli nepříliš optimistické hospodářské situaci lidé hledají způsoby, jak ušetřit a nezatížit rodinný rozpočet. Tržby největších slevových portálů proto stále rostou,“ doplňuje Michal Hardyn ze slevového srovnávače TopSleva.cz. V předvánočních měsících se tak podle Hardyna tržby ve slevovém segmentu pohybují okolo 300 až 400 milionů korun měsíčně.
Největší nápor nákupů na internetu přichází podle Davida Antiće během prvních dvou adventních týdnů. "V tomto období zachvátí nejvíce zákazníků nákupní horečka. Třetí advent už je o něco slabší. Hlavním důvodem je strach, že zboží nestačí obdarovaným dorazit pod stromeček," uzavírá Antić.

reklama