Mohlo by se říci, že vody SEO (optimalizace pro vyhledávače) byly dlouhou dobu klidné. Většina SEO konzultantů by se shodla, že k získání dobrých pozic ve výsledcích vyhledávání je nutné provést nejprve on-page optimalizaci a následně zlepšovat off-page faktory, mezi něž až do nedávné doby patřily v podstatě jen zpětné odkazy.

Nyní však začíná do off-page faktorů stále více promlouvat i přítomnost na sociálních sítích a v budoucnosti lze očekávat, že bude tento vliv ještě sílit. Jak na tyto změny reagovat a proč může být pro mnohé weby naprosto zásadní už nyní začít budovat svou přítomnost v sociálních sítích?

reklama
reklama

Vliv sociálních sítí potvrzen

Optimalizace pro vyhledávače je neustále ovlivňována změnami, které provádějí samotné vyhledávače. Například Google uvádí, že za rok realizuje stovky úprav svého algoritmu. Přímý vliv na algoritmus mají i změny jako tzv. Farmer Update související s bojem Googlu proti spamu a stránkám s bezcenným obsahem, ale také odkazy z různých sociálních sítí.

Dva významné vyhledávače, Google a Bing, pak téměř ve stejnou chvíli připustily, že sociální sítě a odkazy z nich mají skutečně vliv na řazení výsledků vyhledávání.

Největší vliv se přisuzoval odkazům z Twitteru. Veškerý obsah této sítě je totiž veřejně přístupný, a tedy volně dostupný i vyhledávačům. Na rozdíl od Česka, kde Twitter hraje zatím malou roli, je ve světě tato síť velmi rozšířena.

Dalším zdrojem obdobných informací je samozřejmě Facebook. Zde to však mají vyhledávače obtížnější, neboť významná část obsahu této sociální sítě není veřejně přístupná. I tak ale vyhledávače mohou získávat například informace z většinou volně přístupných firemních stránek.

Jaké jsou další faktory?

Kromě samotných zpětných odkazů však mohou vyhledávače přihlížet i k dalším faktorům, jejichž zdrojem jsou sociální sítě. Spekuluje se především o oblíbenosti v komunitě, tedy počtu "liků" na Facebooku či "followerů" na Twitteru, nebo o vlivu množství jednotlivců, kteří určitou zprávu či odkaz sdílejí.

Toto je také hlavní důvod, proč je daleko obtížnější uměle vytvořit oblíbenost v rámci sociálních sítí, než tomu bylo u zpětných odkazů, které byly až doposud naprosto převažujícím vyjádřením oblíbenosti určité stránky na internetu. Je totiž poměrně snadné odlišit, kdy je vytvořeno množství falešných profilů, jež mají uměle zvýšit oblíbenost určité stránky na Facebooku, od případu, kdy oblíbenost vznikla přirozeným způsobem díky reálným lidem.

Právě tento fakt nejvíce objasňuje, proč jsou data získaná ze sociálních sítí pro vyhledávače tak cenná. Dosud pro ně bylo totiž obtížné spolehlivě rozlišit weby, které získaly zpětné odkazy uměle, a těmi, u nichž odkazy vznikly přirozeným způsobem.

Nezapomeňte na Facebook!

Je jasné, že pokud se někdo v současnosti rozhodne sociální sítě zcela ignorovat, může si i v oblasti SEO vytvořit nepříjemný handicap. Přítomnost na sociálních sítích tak začíná mít svou hodnotu i pro ty, kterým až dosud nebyl jejich přínos zcela jasný.

Pokud se někdo rozhodne sociální sítě zcela ignorovat, může si v oblasti SEO vytvořit nepříjemný handicap, myslí si Tomáš Čupr.

Tomáš Čupr, E-project manager, Medica Healthworld

reklama