Čeští bankovní mágové přepočítávají ztráty po krizi a opatrně vyčkávají, co přinese vstup nových hráčů na trh. Zdá se, že to poslední, co všechny zajímá, jsou inovace pro retailového klienta. Odhaduje se, že kamenné pobočky bank zajišťují již jen něco mezi třetinou až polovinou transakcí. Kvalita služeb v přímých distribučních kanálech tomu však příliš neodpovídá.

reklama
reklama

Na průlom v této oblasti se čeká již pár let. Taková bomba, jako když v roce 1998 spustila svoje on-line bankovnictví Expandia Banka (pozdější eBanka), to už asi nebude. Malé osvěžení vyvolala před třemi lety mBank, která si v rozporu s pravidly bankovního sektoru začala s klienty povídat a podpořila to agresivní finanční nabídkou. Škoda že i tento dravec záhy poněkud nabral na váze a ztratil ostré zuby. Již několik let mají naši bankéři na stole řadu studií na zavedení takzvaného bankingu 2.0 pro on-line bankovnictví. Pojem 2.0 zde není marketingová bublina, ale reálné technologie, které katapultují služby banky do zcela jiné dimenze. Z hlediska zákazníka je to maximální obslužnost ze všech digitálních zařízení, jako jsou smartphony, tablety (iPady a další) a instant messagingové nástroje (Skype nebo ICQ). Zároveň bankovnictví pomáhá při uspokojování požadavků, pamatuje si vaše volby, nabízí adekvátní produkty. Jeho ovládání je ergonomicky přívětivé. Schválně srovnejte ovládání moderní webové služby, jako je Facebook, se současným e-bankingem, který je intuitivní a milý jak daňové přiznání. Klientova interakce s bankou probíhá výhradně v rámci on-line bankovnictví, které je stále v rukou ajťáků a nikoliv marketérů. Přitom již dnes existují softwary, které dokážou zákazníkům v e-bankingu nabízet personalizované nabídky v reálném čase. První krůčky jsou sice podnikány, ale velmi opatrnicky. Takže zatímco u nás banky realizují aplikace pro iPad, které zatím umí maximálně najít bankomaty, třeba divize banky laCaixa ve Španělsku převedla své služby kompletně právě na banking 2.0. Skokově tak navýšila akvizici nových zákazníků. Pochopí i naše banky, že mohou díky své pozici převzít roli digitálního správce osobních financí? Nebo jejich on-line banking zůstane pouze beznadějně zastaralým proprietárním řešením?

Tomáš Jindříšek
managing director, Ogilvy Interactive(nazor@economia.cz)

Současný e-banking je intuitivní a milý jak daňové přiznání.

reklama