Čeští výrobci vyvezli prostřednictvím diskontního řetězce Lidl pod jeho privátními značkami letos od ledna do října zboží za více než dvě miliardy korun. Prodej takto označeného zboží v době hospodářské krize roste. Podle prezidenta Potravinářské komory Miroslava Tomana však naopak výrazně větší množství potravin ze zahraničí prodávaných pod privátními značkami řetězců končí na českém trhu.
Podle Lidlu si dnes potraviny od českých výrobců mohou koupit zákazníci v jeho prodejnách na Slovensku, v Polsku, Maďarsku, Chorvatsku či Slovinsku. Postupně se začínají objevovat také v Bulharsku, kde řetězec začal otevírat první prodejny. V příštím roce se Lidl chystá také na rumunský trh.
"V daleko větší míře se sem pod privátními značkami dováží úplně jiné zboží," uvedl však Toman s tím, že marže potravinářů za dodávky potravin pod privátními značkami jsou daleko nižší než u výrobků dodávaných pod označením výrobce.
"Čísla za vývoz zboží pod privátními značkami jsou pro nás velmi zajímavá. Je to kolem deseti procent naší celkové produkce," tvrdí obchodní ředitel masokombinátu Krahulík Pavel Čížek. Veškeré vývozy firmy do zahraničí se v současnosti uskutečňují právě prostřednictvím Lidlu. Zavedení vlastní značky na zahraničním trhu je podle Čížka velmi nákladné, firma navíc měla špatné zkušenosti s platební morálkou některých zahraničních odběratelů.
Podle Tomana je výroba zboží pro privátní značky obchodních řetězců v pořádku, pokud je doplňkem jejich nabídky. "Nesmí to získat převahu na trhu. Je to velmi nebezpečné, protože pak se ti výrobci dostávají do ještě větší závislosti na řetězcích, než když tam dodávají pod vlastní značkou," řekl ČTK Toman. Podíl deseti největších obchodních řetězců na tuzemském trhu rychloobrátkového zboží v loňském roce dosáhl 64 procent. Potravináři dlouhodobě upozorňují, že v důsledku postavení řetězců na trhu je většina z nich na řetězcích závislá, což obchodníci v některých případech zneužívají.
"Export privátních značek je výborná příležitost pro zvýšení obratu, pro získání zkušenosti a poznání zvyklostí na cizích trzích. Vše máte dosti ulehčené díky kooperaci s nákupními odděleními řetězce," chválí si naopak spolupráci s řetězcem ředitel vyškovské společnosti Neli Vladimír Štěpánek. Ta prodává prostřednictvím Lidlu kečup. Zároveň však do zahraničí své vlastní hořčice, majonézy i kečupy vyváží sama pod svou značkou.
Obchodníci nabídku privátních značek, jejichž cena je zpravidla nižší než u značkového zboží, což je v době hospodářské krize značná konkurenční výhoda, rozšiřují.
Obchodníci tvrdí, že jejich privátní značky vyjdou levněji, protože je od výrobců nakupují ve větším množství pro několik trhů, na kterých působí. Díky tomu mohou vyjednat lepší cenu.
Privátní značky obchodních řetězců podle loňského průzkumu pravidelně nakupuje více než polovina Čechů. Je to ale méně než například v Maďarsku či na Slovensku.

reklama
reklama
reklama