„Komunikační kampaň Ryba Domácí je financována z Operačního programu Rybářství. Spolufinancování je zajištěno 75 % z Evropského rybářského fondu a 25 % ze státního rozpočtu," uvedla pro M&M Kapraňová.

Kampaň je v každém roce rozdělena do tří období, a to jaro, léto a podzim. Během jara je ryba propagována jako vhodné postní jídlo k velikonocům, v létě jde o podporu grilování, a na podzim se kampaň zaměřuje na výlovy. Zimu pomíjí, protože na vánočním stole už ryba tradiční místo má.

reklama
reklama

Celému projektu Ryba domácí se často vyčítá fakt, že při velkém rozpočtu je poměrně málo viditelná. Podle Petra Engliše z agentury Dorland, který má na starost jeho komunikaci, je to dáno podmínkou Evropského rybářského fondu, podle níž prý musí být evropské prostředky plynoucí na tuto kampaň použity zejména v regionech, ne na území hlavního města. Pražané ji tak téměř neznají.

Z konkrétních marketingových nástrojů agentura zmiňuje například product placement v televizních pořadech o vaření a zdraví, road show, ochutnávky v hypermarketech, expozice na výstavách a veletrzích, propagační materiály, publikace, inzerci v tisku, rozhlasové spoty, internet a další prvky, mimo jiné i guerilla marketing. „Velký úspěch zaznamenaly kurzy pro profesionální kuchaře. Podle výzkumu Ipsos - Tambor zařadilo 82 % absolventů sladkovodní rybu (kapra nebo pstruha) na jídelníček ve své restauraci," uvedl Engliš.

Podle Andrey Kapraňové stoupla v roce 2009 poprvé od roku 2001 spotřeba sladkovodních ryb na úkor exportu o přibližně 10 % při zachování celkové produkce. „V celorepublikovém měřítku se prodeje za loňský rok na domácím trhu zvedly o 600 tun," uvedla Kapraňová. Povědomí veřejnosti o kampani podle ní rovněž stouplo, a to z 12 % v září loňského roku na 21 % populace v letošním únoru.

Ze strany zástupců rybářských sdružení prý agentura také občas zaznamenává stížnosti, že některé obchodní řetězce obecně preferují zboží z dovozu a pro domácí producenty je těžké se v nich prosadit. „Zmiňují například řetězce Billa a Kaufland, které prý mezi sladkovodními rybami raději upřednostňují nizozemské pstruhy. Velký zájem o české ryby mají ale rozvíjející se farmářské trhy, kde je o ně obrovská poptávka," uvedl Engliš.

Řetězce však odmítají, že by české ryby diskriminovaly. Konkrétně Billa má prý v nabídce české kapry, pstruhy a siveny. „Billa spolupracuje se dvěma hlavními českými dodavateli ryb, Zpracovnou ryb Klatovy a Líšno, kteří garantují kvalitu i čerstvost. V letošním roce prodala celkem 37 tun chlazených ryb a z toho celých čtyřicet procent pocházelo právě od těchto dvou hlavních dodavatelů. Průběžně jednáme i s dalšími, a pokud dostojí našim požadavkům na kvalitu a čerstvost, pak se spolupráci nebráníme," uvedla pro M&M Gabriela Bechynská, ředitelka mediálních vztahů agentury Donath-Burson-Marsteller, která je mluvčí Billy.

reklama